Ще рік тому представники ДСНС розповідали, що готелі повинні мати карти й маршрути евакуації гостей та персоналу на випадок бомбардувань і ракетних ударів, укладені договори з перевізниками про надання послуг перевезення в разі такої евакуації. А в місцевих райдержадміністраціях було майже неможливо отримати карту бомбосховищ населеного пункту – усе це видавалося якимось безглуздям, маячнею. Важко було уявити себе тією людиною, що в ХХІ столітті в центрі Європи біжить до бомбосховища, обклеює вікна скотчем, щоб не розлетілося скло від вибуху, знає чим Abrams відрізняється від Leopard, розглядає карти бойових дій... І мріє про те, щоб ця війна закінчилася. ПЕРЕМОГОЮ! До речі, у Верховній Раді вже зареєстровано законопроєкт щодо свята "День миру" (день святкування мирного життя після Перемоги України над російською військовою агресією), яке святкуватимемо 21 вересня.
Минуло 9 місяців, і ми вже дивуємося іншому: дню без повітряної тривоги і довго не вимкненому світлу. І взагалі, освітлені вулиці – це вже якась паралельна реальність.
Юристи наразі змушені консультувати клієнтів про те, чого рік тому навіть і не думали би знати: військовий облік, мобілізація, бронювання, виїзд за кордон військовозобов'язаних, примусове відчуження майна. А після того, як розпочалася деокупація регіонів України від ворога, виникає ще й питання: як на те все реагувати та як усе правильно зафіксувати, щоб потім не мати клопоту з підтвердженням і так зрозумілого.
І якщо власник готелю замислюється над тим, що робити після деокупації, то йому слід знати, що він уже дещо втратив час, оскільки й до цього мав учинити певні юридичні кроки.
На сьогодні можна знайти велику кількість семінарів, вебінарів, записів у соцмережах, порад ніби про те, як відшкодовувати шкоду, завдану майну внаслідок бойових дій. Однак майже всі юристи, консультанти, порадники схиляються до тієї думки, що на сьогодні чіткого, прозорого та зрозумілого правового механізму відшкодування такої шкоди не існує. Його ще не напрацьовано настільки, щоб було зрозуміло, який перелік документів і кому подати, щоб отримати певну суму коштів та відбудувати, відновити, до якого суду з тим питанням звертатися.
А про упущену вигоду взагалі годі казати. Адже втрачений сезон 2022 на узбережжі Чорного й Азовського морів – це ті кошти, за рахунок яких готелі переживали міжсезоння і готувалися до наступного сезону.
Нагадаю, що відповідно до ст. 22 Цивільного кодексу України збитки поділяють на реальні та упущену вигоду, а саме:
1) втрати, яких особа зазнала у зв'язку зі знищенням або пошкодженням речі, а також витрати, які особа зробила або мусить зробити для відновлення свого порушеного права (реальні збитки);
2) доходи, які особа могла б реально одержати за звичайних обставин, якби її право не було порушено (упущена вигода).
Тому більшість відомих автору консультацій і порад спрямовано на те, щоб навчити слухачів вебінарів, клієнтів... фіксувати факти й розмір завданої шкоди. І якщо правильно їх зафіксувати, то тоді вже можна й сподіватися, що будуть задіяні практичні механізми компенсації такої шкоди. І на таку компенсацію можна буде розраховувати.
Ще до деокупації
Повертаючись до того, що фіксація порушення – це початок шляху до відшкодування шкоди в майбутньому, слід зазначити, що в цьому плані також існують певні юридичні поради щодо того, які кроки слід учинити. Не претендуючи на істину в останній інстанції, як власник готелю на узбережжі Чорного моря і юрист одночасно розповім, які дії я вже вчинив і які, на мій погляд, ще маю вчинити. Звісно, що інші позиції мають право на існування, і вони також, як і моя, можуть як привести, так і не привести до бажаного результату.
Тож, іще до того, як орки відступили з окупованої території, вони точно вже побували у приміщенні вашого готелю в пошуках унітазів і пральних машин, і точно дозволу на це у вас не запитували. Тобто вони здійснили незаконне проникнення до вашого готелю. А це є злочин, передбачений статтею 162 Кримінального кодексу України.
У такому разі, дізнавшись про злочин, ви як законослухняний громадянин України маєте звернутися з відповідною заявою до правоохоронних органів (начальника відповідного управління поліції). У цій заяві варто зазначити таке:
– у вашій власності перебуває готель "Бандерівець", розташований за відповідною адресою;
– вам стало відомо, що в червні 2022 року невідомі особи без вашого дозволу незаконно проникли до готелю "Бандерівець" та проживають у ньому;
– на цей час місто, де розташований ваш готель, перебуває під тимчасовою окупацією російської федерації, у зв'язку з чим ви не можете відвідати вказаний населений пункт і перевірити стан вашого нерухомого майна;
– відповідно до ч. 1 ст. 162 КК України незаконне проникнення до житла чи до іншого володіння особи, незаконне проведення в них огляду чи обшуку, а так само незаконне виселення чи інші дії, що порушують недоторканність житла громадян, є злочином. Таким чином, у діях невстановлених осіб вбачається склад кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 162 КК України "Порушення недоторканності житла".
Відповідно до ч. 1 ст. 214 Кримінального процесуального кодексу України слідчий, прокурор невідкладно, але не пізніше 24 годин після подання заяви, повідомлення про вчинене кримінальне правопорушення або після самостійного виявлення ним з будь-якого джерела обставин, що можуть свідчити про вчинення кримінального правопорушення, зобов'язаний внести відповідні відомості до Єдиного реєстру досудових розслідувань, розпочати розслідування та через 24 години з моменту внесення таких відомостей надати заявнику витяг з Єдиного реєстру досудових розслідувань. А тому ви просите:
1) прийняти заяву про кримінальне правопорушення та внести відповідні відомості до Єдиного реєстру досудових розслідувань за ч. 1 ст. 162 КК України;
2) визнати вас потерпілим від кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 162 КК України;
3) повідомити вас письмово, у встановленому законом порядку і строки, про початок кримінального провадження та закінчення досудового розслідування.
Не забудьте зазначити про те, що вас попереджено про кримінальну відповідальність, передбачену статтями 383 "Завідомо неправдиве повідомлення про вчинення кримінального правопорушення", 384 "Введення в оману суду або іншого уповноваженого органу" Кримінального кодексу України.
До заяви слід додати засвідчені копії документів, що підтверджують право власності на готель "Бандерівець".
Звісно, що слідчі поліції можуть як задовольнити таку заяву і внести відповідні відомості до Єдиного реєстру досудових розслідувань, так і проігнорувати її. В останньому випадку вам може допомогти слідчий суддя, якому слід поскаржитися на бездіяльність правоохоронних органів.
У скарзі на бездіяльність посадових осіб відповідного управління поліції, поданій у порядку ст. 303 КПК України, слід указати про те, коли й до кого ви зверталися із заявою про вчинення кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 162 КК України, за фактом незаконного проникнення до житла. Слід вказати також про те, що всупереч положенням ст. 214 КПК України зазначену заяву до Єдиного реєстру досудових розслідувань на день подання скарги не внесено, і що це, на вашу думку, суперечить вимогам ст. 214 КПК України та призвело до того, що за заявою про вчинене кримінальне правопорушення не розпочато досудове розслідування, чим порушено процесуальні права заявника, передбачені КПК України. У зв'язку з цим ви змушені звернутись зі скаргою до слідчого судді на підставі ч. 1 ст. 303 КПК України.
За змістом ч. 1 ст. 214 КПК України бездіяльність слідчого, прокурора, яка полягає у невнесенні відомостей про кримінальне правопорушення до ЄРДР, означає невнесення відомостей про кримінальне правопорушення до ЄРДР упродовж 24 годин після отримання заяви чи повідомлення про кримінальне правопорушення.
Слід мати на увазі, що скарги на рішення, дії чи бездіяльність слідчого чи прокурора, передбачені ч. 1 ст. 303 КПК України, можна подати протягом десяти днів із моменту прийняття рішення, вчинення дії або бездіяльності.
Зважаючи на викладене, ви маєте просити суд:
– зобов'язати уповноважену особу відповідного управління поліції вчинити дії, передбачені відповідними нормами КПК України, та забезпечити їх виконання, невідкладно прийняти і зареєструвати заяву про вчинення кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 162 КК України, шляхом внесення відповідних відомостей з цієї заяви до Єдиного реєстру досудових розслідувань;
– зобов'язати уповноважену особу відповідного управління поліції повідомити вас письмово у встановленому законом порядку та строк про початок кримінального провадження та закінчення досудового розслідування вказаного злочину.
Не забудьте до цієї скарги додати копію поданої правоохоронцям заяви та докази її спрямування відповідному правоохоронному органу.
Звісно, якщо слідчий правильно відреагував на вашу заяву, потреба звертатися до суду не виникне. І звісно, що перелічені дії краще доручити адвокату – фахівцю у сфері кримінального права та процесу. Це для того, щоб не отримати негативний результат лише тому, що ви десь не ту кому поставили чи не поставили.
Здійснення наведених вище правових дій має на меті не лише подальшу фіксацію факту протиправного заволодіння вашим майном з метою відшкодування шкоди. Не забувайте, що споживання електроенергії, газу, води орками буде відображено на відповідних ваших лічильниках. І постачальники вказаних послуг, із великою ймовірністю, виставлять вам рахунки за всі ці спожиті ресурси. І вам потрібно буде чимось їм заперечувати, доказувати, що то не ви споживали ті послуги, а орки.
Після деокупації
Якщо до деокупації вашим завданням буде зафіксувати факт протиправних дій орків, то після деокупації доведеться здійснювати фіксацію наслідків таких протиправних дій.
Тут слід згадати про те, що згідно з Положенням про інвентаризацію активів та зобов'язань, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 02.09.2014 р. № 879 (далі – Положення № 879), проведення інвентаризації обов'язкове в разі, зокрема, установлення фактів крадіжок або зловживань, псування цінностей (на день установлення таких фактів); техногенних аварій, пожежі чи стихійного лиха (на день після закінчення явищ) в обсязі, визначеному керівником підприємства.
У цьому разі важливим є не той факт, що ви раптом виявилися ФОПом, який не веде облік та не переймається фінансовою звітністю, якою зайняті підприємства. Важливим є той факт, що вам необхідно скористатися Положенням № 879 за аналогією закону, оскільки спеціально для ФОПів положення про інвентаризацію Мінфін не затверджував, а мати акт інвентаризації, складений відповідно до Положення № 879, значно краще, ніж не мати його взагалі, і просто краще, ніж мати його не відповідно до цього Положення.
Тож одразу, коли у вас з'явився безпечний і безперешкодний доступ до готелю, слід створити інвентаризаційну комісію та порахувати й зафіксувати в акті інвентаризації все, що втрачено, знищено, зіпсовано.
Слід зазначити, що Порядок визначення шкоди та збитків, завданих Україні внаслідок збройної агресії російської федерації, затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 20.03.2022 р. № 326 (далі – Порядок № 326).
Відповідно до пп. 18 п. 2 цього Порядку економічні втрати підприємств, у тому числі господарських товариств, – це втрати підприємств усіх форм власності внаслідок знищення та пошкодження їх майна, втрати фінансових активів, а також упущена вигода від неможливості чи перешкод у провадженні господарської діяльності. Основні показники таких втрат, які при цьому оцінюють, це:
– вартість втраченого, знищеного чи пошкодженого майна підприємств;
– вартість втрачених фінансових активів підприємств;
– упущена вигода підприємств;
– втрати підприємств від неоплачених товарів, робіт і послуг, наданих та спожитих на тимчасово окупованих територіях.
Визначення шкоди та збитків підприємств здійснюють відповідно до методики, затвердженої спільним наказом Мінекономіки та Фонду державного майна за погодженням із Мінреінтеграції.
Згідно із Загальними засадами оцінки збитків, завданих майну та майновим правам внаслідок збройної агресії російської федерації (додаток до Порядку № 326) документом, що є результатом стандартизованої оцінки і містить висновки про вартість майна та (або) розмір збитків, підтверджує виконані процедури з оцінки, проведеної органом державної влади або органом місцевого самоврядування, якому Кабінетом Міністрів України надано повноваження щодо визначення розміру збитків, завданих внаслідок збройної агресії російської федерації, є акт оцінки збитків або звіт про оцінку збитків.
При цьому стандартизовану оцінку збитків проводять на підставі рішення органу державної влади або органу місцевого самоврядування, якому Кабінет Міністрів України надав повноваження щодо визначення розміру збитків, завданих унаслідок збройної агресії російської федерації. У зазначеному рішенні встановлюють дату оцінки.
Незалежну оцінку збитків проводять на підставі договору між суб'єктом оціночної діяльності та замовником такої оцінки, у якому встановлюють дату оцінки. Замовниками незалежної оцінки збитків є постраждалі та їх уповноважені особи, спадкоємці та особи, що претендують на успадкування майна, а також органи державної влади або органи місцевого самоврядування, зокрема органи, яким Кабінет Міністрів України надав повноваження щодо визначення розміру збитків, завданих унаслідок збройної агресії російської федерації, а також комісії, що утворені з метою визначення розміру компенсації постраждалим.
За результатами стандартизованої оцінки збитків органи державної влади або органи місцевого самоврядування складають акт оцінки збитків в електронній формі та у паперовій формі (у разі потреби), якщо складення акта оцінки збитків у паперовій формі визначено рішенням органу державної влади або органу місцевого самоврядування чи відповідними методиками оцінки шкоди та збитків.
Акт оцінки збитків в електронній формі підписують усі оцінювачі або спеціалісти, які безпосередньо проводили оцінку збитків, затверджує його орган державної влади або орган місцевого самоврядування чи уповноважена ними особа.
За результатами незалежної оцінки збитків складають звіт про оцінку збитків в електронній формі та у паперовій формі (у разі потреби), якщо складення звіту про оцінку збитків у паперовій формі визначено договором про проведення оцінки майна або відповідними методиками оцінки шкоди та збитків.
Форма акта оцінки збитків встановлюється методиками оцінки шкоди та збитків, передбаченими п. 5 Порядку № 326.
Звіт про оцінку збитків складає суб'єкт оціночної діяльності із дотриманням вимог нормативно-правових актів з оцінки майна у стислій або повній формі. Форму звіту про оцінку збитків визначають у договорі про проведення оцінки майна.
Слід мати на увазі, що для цілей подання позовів до міжнародних судових інстанцій складають повну форму звіту про оцінку збитків, який має відповідати Міжнародним стандартам оцінки або загальновизнаним у світі стандартам, якщо їх застосування вимагає відповідна міжнародна судова інстанція.
Інакше кажучи, звертаючись до суб'єкта оціночної діяльності, слід мати на увазі, що вам потрібно буде отримати звіт за Міжнародними стандартами. Поки ще не відомо, яка саме міжнародна судова інстанція вирішуватиме такі спори, але ймовірність того, що вона прийматиме звіти про оцінку збитків, складені відповідно до Міжнародних стандартів, є достатньо високою. Та й у разі надання вам допомоги від державних чи недержавних установ варто мати такий акт оцінки саме за Міжнародними стандартами.
Таким чином, фіксуємо факт завдання шкоди, оцінюємо розмір збитків, фіксуємо цей розмір і чекаємо, коли стане відомо, яка судова інстанція і як стягуватиме ті збитки з країни, яку й країною назвати язик не повертається.
_____________________________________________
© ТОВ "ІАЦ "ЛІГА", ТОВ "ЛІГА ЗАКОН", 2023
У разі цитування або іншого використання матеріалів, розміщених у цьому продукті ЛІГА:ЗАКОН, посилання на ЛІГА:ЗАКОН обов'язкове.
Повне або часткове відтворення чи тиражування будь-яким способом цих матеріалів без письмового дозволу ТОВ "ЛІГА ЗАКОН" заборонено.