Внимание! Вы используете устаревшую версию браузера.
Для корректного отображения сайта настоятельно рекомендуем Вам установить более современную версию одного из браузеров, представленных справа. Это бесплатно и займет всего несколько минут.
Спробувати Оформити передплату
Спробувати Оформити передплату
Виїзд чоловіків за кордон на умовах фінансової підтримки ЗСУ: у Раді зареєстровано законопроєкт
Аліна Бринь, адвокат, АО "Тарасюк і Партнери"

Останнім часом спостерігається активне пожвавлення дискусій в інтернеті з приводу можливості виїзду громадян (зокрема чоловіків) за кордон у період дії воєнного стану в Україні. Зважаючи на актуальність теми, у цій статті проаналізуємо питання, акцентуючи увагу на умовах виїзду за кордон саме чоловіків призовного віку.

Хочу наголосити на тому, що за загальним правилом на період дії правового режиму воєнного стану виїзд за межі України обмежено чоловікам - громадянам України, віком від 18 до 60 років (крім військовозобов'язаних, які не підлягають призову на військову службу під час мобілізації відповідно до статті 23 Закону України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію").

Нагадаємо! Указом Президента України від 12.08.2022 р. № 573/2022 строк дії воєнного стану в Україні продовжено з 23 серпня 2022 року строком на 90 діб.

Серед останніх, 13.09.2022 у Верховній Раді України зареєстровано законопроєкт № 8029 "Про внесення змін до Закону України "Про порядок виїзду з України і в'їзду в Україну громадян України" щодо порядку виїзду громадян за кордон в особливий період на умовах гарантованої фінансової підтримки Збройних Сил України". Проєкт закону ініціював депутат від партії "Слуга народу" Георгій Мазурашу.

Зокрема, автор проєкту пропонує викласти у новій редакції статтю 2 вказаного Закону та розширити перелік документів, що дають право на виїзд за кордон громадянам України, які входять до категорій, яким законодавчими або іншими нормативними актами встановлено заборону на виїзд з України на час дії воєнного стану.

Фактично запропоновано дозволити чоловікам призовного віку виїжджати за кордон на умовах гарантованої фінансової підтримки Збройних Сил України.

Згідно з проєктом для виїзду з України громадяни України, яким на сьогодні встановлено заборону на виїзд з України на час дії воєнного стану, мають додатково (окрім паспорта громадянина України для виїзду за кордон; дипломатичного паспорта України; службового паспорта України; посвідчення особи моряка чи посвідчення члена екіпажу) надати один із таких документів:

– рішення органу державної влади про офіційне відрядження за кордон (у тому числі для перевезення гуманітарних вантажів); або

– документи, що засвідчують факт навчання чи вступу на навчання у зарубіжному навчальному закладі; або

– письмове погодження на виїзд за кордон від територіального центру комплектування та соціальної підтримки; або

документи, які підтверджують:

– наявність рахунка в одному з державних банків України з гарантійним внеском у розмірі не менше 5 прожиткових мінімумів для працездатних осіб (який установлено на час виїзду), кошти з якого громадянин не може використовувати за межами України;

– передачу відповідному банку нотаріально засвідченої заяви про добровільний обов'язок поповнювати рахунок із гарантійним внеском коштами в сумі, яка дорівнює щонайменше розміру податків із мінімальної заробітної плати (на час перерахунку), за кожен місяць (або частину місяця) перебування за кордоном під час дії в Україні воєнного стану, та дозвіл відраховувати з рахунка з гарантійним внеском зазначену суму на спеціальний рахунок для збору коштів на підтримку Збройних Сил України після завершення кожного місяця, протягом якого громадянин перебував за межами України під час дії воєнного стану (або якщо громадянин не повідомив банк про повернення в Україну).

Як бачимо, фактично для чоловіків установлено обов'язок відкрити рахунок в одному з чотирьох державних банків України (Укрексімбанк, Ощадбанк, Приватбанк або Укргазбанк) із гарантійним внеском, сума якого станом на теперішній час становить 13000 гривень (з 01.12.2022 гарантійний внесок становитиме 13420 грн), якими не можна буде розпоряджатись за межами України.

Окрім цього, кожного місяця під час перебування за кордоном чоловікам необхідно буде поповнювати рахунок у сумі, яка дорівнює податкам із мінімальної зарплати, а саме: 2780,50 грн (з урахуванням того, що з 1 жовтня мінімальна заробітна плата становитиме 6700 гривень). Надалі, після завершення кожного місяця, протягом якого чоловік призовного віку перебуває за межами України під час дії воєнного стану, банк відраховуватиме зазначену суму на спеціальний рахунок для збору коштів на підтримку Збройних Сил України.

Звертаємо увагу! Проєкт Закону України "Про Державний бюджет України на 2023 рік" пропонує установити з 1 січня 2023 року прожитковий мінімум на одну працездатну особу в розмірі 2684 грн та мінімальну заробітну плату в розмірі 6700 грн – без подальшого збільшення сум протягом календарного року, як це було встановлено законами про Державний бюджет України за попередні роки.

Окрім указаних змін автор законопроєкту пропонує на законодавчому рівні закріпити обов'язок громадян, які виїхали на зазначених вище умовах, під час в'їзду назад в Україну надавати підтвердження виконання ними цих умов. А що стосується громадян України, які виїхали з України під час дії воєнного стану на не передбачених вище умовах і не мають документів, що підтверджують право на відстрочку від призову на військову службу під час мобілізації, для в'їзду в Україну мають добровільно перерахувати на спеціальний рахунок для збору коштів на підтримку Збройних Сил України суму, яка дорівнює 10 розмірам прожиткового мінімуму для працездатних громадян (офіційно встановленого в Україні на день в'їзду в Україну), за кожен місяць перебування за межами України під час дії воєнного стану.

Таким чином, 01.12.2022 розмір платежу становитиме 26000 гривень, а з 01.12.2022 – 26840 гривень – за кожен місяць перебування за межами України під час дії воєнного стану.

У разі прийняття законопроєкту № 8029 він набере чинності з дня, наступного за днем його опублікування.

Вважаю, що перспективи ухвалення законопроєкту № 8029 досить невеликі (особливо в актуальній редакції), адже він, по-перше, містить пропозиції, що прямо суперечать Конституції України, яка кожному громадянину України гарантує право повернутися в Україну в будь-який час (стаття 33 КУ), та Правилам перетинання державного кордону громадянами України, де також зазначено, що громадяни в'їздять в Україну без будь-яких обмежень (пункт 7 Правил).

По-друге, неприпустимим є застосування привілеїв у наданні права на виїзд за межі України під час дії воєнного стану військовозобов'язаним громадянам, які підлягають призову на військову службу під час мобілізації. Законопроєкт фактично передбачає, що надання права на виїзд за межі України під час дії воєнного стану для громадян здійснюватиметься за ознакою майнового стану.

Статтею 24 Конституції України визначено, що громадяни мають рівні конституційні права і свободи та є рівними перед законом. Не може бути привілеїв чи обмежень за ознаками раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших переконань, статі, етнічного та соціального походження, майнового стану, місця проживання, за мовними або іншими ознаками.

По-третє, законопроєкт № 8029 не врегульовує цілу низку питань, які виникнуть у разі його прийняття та які необхідно буде вирішувати шляхом прийняття нових нормативно-правових актів. Зокрема, залишаються неврегульованими питання:

– щодо затвердження конкретного переліку документів, які можуть стати "письмовим погодженням на виїзд за кордон від територіального центру комплектування та соціальної підтримки";

– щодо затвердження конкретного переліку документів, які засвідчуватимуть факт передачі відповідному банку нотаріально засвідченої заяви про добровільний обов'язок поповнювати спеціальний рахунок для збору коштів на підтримку Збройних Сил України;

– не передбачено порядок повідомлення банків громадянами про повернення в Україну;

– не передбачено процедуру контролю за виконанням обов'язку громадянами, які виїхали за межі України, перераховувати кошти на спеціальний рахунок;

– не міститься жодної згадки про порядок притягнення до відповідальності осіб, що порушили виконання взятих на себе зобов'язань щодо підтримки Збройних Сил України, тощо.

Народний депутат Георгій Мазурашу відомий і іншими своїми ініціативами. Зокрема, 30.06.2022 у Парламенті зареєстровано законопроєкт № 7484-1 "Про внесення змін до Закону України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію" та Закону України "Про порядок виїзду з України і в'їзду в Україну громадян України". Цей законопроєкт 04.07.2022 було передано на розгляд Комітету.

Згідно із законопроєктом № 7484-1 за кордон матимуть право виїжджати не тільки чоловіки, які мають щонайменше 3 неповнолітніх дітей, а, зокрема, й ті, що мають:

– двох дітей віком до 14 років;

– одну дитину віком до 14 років за встановленої вагітності жінки;

– одну дитину віком до 3 років;

– робочі чи спортивні контракти в інших країнах;

– офіційне підтвердження з інших країн про працевлаштування або контракти із замовниками з інших країн на 1 рік і більше на надання IT-послуг або консультаційних послуг за умови сплати ЄСВ чи бізнес в інших країнах тощо.

Міністерство оборони України підтримало законопроєкт № 7484-1 із зауваженнями. Проте цікаво те, що Міністерство у своїх пропозиціях фактично наголосило на тому, що цей законопроєкт містить дискримінаційні положення (які прослідковуються і в законопроєкті № 8029, ініційованому Г. Мазурашу).

Адже, як зазначило Міністерство оборони України, у проєкті Закону передбачено, що надання права на виїзд за межі України під час дії воєнного стану для громадян здійснюватиметься за такими ознаками: статі, майнового стану, місця проживання, професій та сфер діяльності, що прямо суперечить положенням статті 24 Конституції України.

Окрім цього, відповідно до вимог законодавчої техніки в разі прийняття законопроєкту № 7484-1 (зареєстрованого 30.06.2022) зміни, запропоновані законопроєктом № 8029 (зареєстрованим 13.09.2022), потрібно вносити вже до оновленої редакції Закону України "Про порядок виїзду з України і в'їзду в Україну громадян України".

Варто, мабуть, згадати і про те, що незадовго до ініціативи Георгія Мазурашу, 18.05.2022 на сайті Президента України з'явилась електронна петиція № 22/139292-еп із вимогою скасувати заборону виїзду з України чоловіків та запровадити пріоритет призову під час мобілізації добровольців. Петиція набрала 24149 голосів із необхідних 25 тисяч, а вже 10 червня 2022 року було опубліковано відповідь Володимира Зеленського, у якій він запевнив, що "звернувся до Прем'єр-міністра України Д. Шмигаля з проханням комплексно опрацювати порушені в електронній петиції пропозиції, звернувши особливу увагу на дотримання конституційних прав громадян, запобігання і виявлення можливих правопорушень, пов'язаних з корупцією, зокрема серед співробітників прикордонних пунктів пропуску і територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки".

А ще з 1 вересня Уряд планував надати дозвіл на тимчасовий виїзд за кордон для відрядження підприємцям і представникам бізнесу. У разі прийняття постанови механізмом "єВідрядження" могли скористатися фізичні особи – підприємці та юридичні особи, які, зокрема, подали податкову звітність, не мають боргу з ЄСВ та внесли гарантований платіж у 200 тисяч гривень (і, знову ж таки, прослідковується надання права на виїзд за межі України під час дії воєнного стану для громадян за ознакою майнового стану). Однак Прем'єр-міністр України не підписав постанову, посилаючись на те, що ініціатори механізму виїзду за кордон військовозобов'язаних запропонували рішення без належних розрахунків, тому механізм "єВідрядження" так і не запрацював.

Як бачимо, незважаючи на дискусійність, питання виїзду чоловіків призовного віку за кордон все ще не вирішено. Ба більше, з огляду на наявність зареєстрованих у Верховній Раді України законопроєктів, що тривалий час перебувають у стані "Опрацьовується в комітеті", а також відсутність оновлень щодо розширення списку "виїзних категорій" громадян України, – немає впевненості, що питання виїзду чоловіків віком від 18 до 60 років буде вирішено найближчим часом.

ВИСНОВОК:

Підбиваючи підсумок, хочу зазначити, що в умовах воєнного часу конкретної ідеальної схеми виїзду за кордон чоловіків призовного віку, яка б влаштовувала абсолютно всіх, немає. Установлення винятків із загальної заборони виїзду для чоловіків віком 18 – 60 років тільки на основі належності їх до певних категорій військовозобов'язаних осіб, які не підлягають мобілізації відповідно до ст. 23 Закону України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію", не можна вважати вдалим вирішенням проблеми.

До того ж проблем додає і народний настрій та палкі дискусії з приводу того, що чоловіча частина населення фактично поділилась на дві категорії: "помру за Україну" та "виїду з України за першої можливості". Вважаю, що ті громадяни, які дуже хочуть покинути територію України, рано чи пізно це зроблять. Тому доцільніше було б легалізувати право тимчасового виїзду за межі України чоловікам відповідної вікової категорії за аналогією з механізмами, що вже реалізовано та діють.

Зокрема, на сьогодні питання перетину державного кордону під час воєнного стану врегульовано постановою Кабінету Міністрів України від 27.01.95 р. № 57 "Про затвердження Правил перетинання державного кордону громадянами України". Пунктами 2-8 – 2-11 вказаної Постанови винятки із заборони перетинати державний кордон під час воєнного стану встановлено для певних категорій осіб. Перелік таких категорій періодично змінюють і все більш розширюють.

Саме тому більш логічним вирішенням питання було б надання можливості тимчасового виїзду окремих категорій осіб під час дії правового режиму воєнного стану в разі наявності у цих осіб трудових договорів (контрактів), документів на відрядження або інших правовстановлювальних документів, що підтверджують необхідність виїзду.

Разом із цими документами можна встановити необхідність подання громадянами письмового зобов'язання до територіального центру комплектування та соціальної підтримки щодо добровільного повернення протягом визначеного часу (за умови відсутності плану у Збройних Силах України щодо призову цих осіб) чи на першу вимогу (у разі якщо особа є військовозобов'язаною, яка має дефіцитну для Збройних Сил України військово-облікову спеціальність, – такий перелік Міністерство оборони України періодично оновлює та публікує у відкритому доступі).

Таким письмовим зобов'язанням може бути нотаріально засвідчена заява про добровільний обов'язок повернутися в Україну, і якою серед іншого може бути передбачено і відповідальність на випадок невиконання громадянином України взятих на себе зобов'язань. І, наприклад, у разі неповернення особи, яка виїхала за межі України, у встановлений строк (без поважних причин) передбачити можливість (шляхом внесення відповідних змін у нормативно-правові акти) спрощеного порядку розгляду справ та/або виконання рішень немайнового характеру, за якими "боржник" зобов'язаний особисто вчинити певні дії (за аналогією з розглядом справ у порядку наказного провадження, яке призначено для розгляду справ, щодо яких відсутній спір).

Однозначно стверджувати можна лише те, що "...зміцнення економіки та обороноздатності держави, зниження градусу соціально-економічної напруги", про які зазначає автор законопроєкту № 8029, можна досягти лише в разі дотримання справедливого балансу між інтересами суспільства та вимогами захисту приватних інтересів окремої особи.

_____________________________________________
© ТОВ "ІАЦ "ЛІГА", ТОВ "ЛІГА ЗАКОН", 2022

У разі цитування або іншого використання матеріалів, розміщених у цьому продукті ЛІГА:ЗАКОН, посилання на ЛІГА:ЗАКОН обов'язкове.
Повне або часткове відтворення чи тиражування будь-яким способом цих матеріалів без письмового дозволу ТОВ "ЛІГА ЗАКОН" заборонено.

Мати доступ до номерів і всіх статей видання Ви зможете за умови передплати на електронне видання ЮРИСТ&ЗАКОН
Контакти редакції:
uz@ligazakon.ua