Внимание! Вы используете устаревшую версию браузера.
Для корректного отображения сайта настоятельно рекомендуем Вам установить более современную версию одного из браузеров, представленных справа. Это бесплатно и займет всего несколько минут.
Спробувати Оформити передплату
Спробувати Оформити передплату
Аналіз змін до Податкового кодексу
Марина Жимолостнова, Експерт податкової практики, EBS

15 квітня Президент підписав Закон про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо адміністрування окремих податків в період воєнного, надзвичайного стану.

Цим Законом передбачено ще більше податкових і митних пільг для підтримки українських підприємців під час воєнних дій. Нормативний акт набрав чинності після його опублікування в офіційному виданні "Голос України" 16 квітня 2022 року.

Експерт податкової практики EBS Марина Жимолостнова провела аналіз уже відомих змін до Податкового кодексу. Тож поговоримо про них.

1. Єдиний податок:

1.1. Скасовують обмеження в розмірі 10 млрд грн для перебування на групі 3 єдиного податку за ставкою 2 % під час дії воєнного стану.

1.2. Розширено перелік діяльності суб'єктів господарювання, які можуть бути платниками єдиного податку групи 3 за ставкою 2 % на період дії воєнного стану. Зокрема, визначено, що платниками можуть бути:

– суб'єкти господарювання, що здійснюють роздрібну торгівлю підакцизними товарами, а також

– підприємства, які надають послуги централізованого водопостачання та водовідведення, що здійснюють видобування підземних і поверхневих вод.

2. Податок на прибуток:

2.1. Оподаткування платників податку на прибуток, що тимчасово перейшли на сплату єдиного податку групи 3, здійснюють з огляду на такі нюанси:

– надміру сплачену суму грошових зобов'язань із податку на прибуток підприємств, авансові внески з податку на прибуток під час виплати дивідендів, від'ємне значення об'єкта оподаткування податком на прибуток, проценти, які перевищують суму обмеження, визначеного п. 140.2 ПКУ, ураховують для визначення об'єкта оподаткування податком на прибуток після відновлення сплати цього податку;

– у разі якщо платник, який протягом календарного року перейшов на сплату єдиного податку, у цьому ж році відновлює сплату податку на прибуток, то такий платник складає та подає податкову декларацію з податку на прибуток підприємств наростаючим підсумком із початку такого календарного року та не враховує результатів діяльності за час перебування на єдиному податку з огляду на положення підрозд. 4 розд. ХХ ПКУ;

– обсяг річного доходу платника податку на прибуток для цілей трансфертного ціноутворення (ст. 39 ПКУ), для застосування різниць (пп. 134.1.1 ПКУ) і річного/квартального податкового періоду (п. 137.5 ПКУ) обчислюють за весь звітний рік, у т. ч. з урахуванням доходів, отриманих за періоди перебування на єдиному податку за ставкою 2 %.

2.2. Розширено перелік цілей, на які неприбуткові організації можуть витрачати кошти і які не визначені у статуті, а саме на надання благодійної допомоги фізичним особам, які не є засновниками, учасниками таких організацій або пов'язаними з ними особами та які мешкають (мешкали) на території населених пунктів, де проводяться (проводилися) бойові дії, та/або вимушено покинули місце проживання у зв'язку з проведенням бойових дій у таких населених пунктах і в т. ч. узяті на облік в органах соціального захисту населення районних, районних у м. Києві державних адміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі утворення) рад.

3. Податок на доходи фізичних осіб:

3.1. Розширено перелік благодійної допомоги, що не входить до оподатковуваного доходу фізичних осіб, а саме благодійна допомога, витрачена або отримана для подальшої виплати благодійниками, у т. ч. благодійниками – фізичними особами, унесеними до Реєстру волонтерів антитерористичної операції, та/або здійснення заходів із забезпечення національної безпеки й оборони, відсічі та стримування збройної агресії російської федерації в порядку, визначеному Законом України "Про благодійну діяльність та благодійні організації", на користь учасників бойових дій – військовослужбовців, ЗСУ, Нацгвардії, СБУ, Державної прикордонної служби й інших формувань відповідно до переліку, визначеного пп. а) та б) пп. 165.1.54 ПКУ.

4. Податок на додану вартість:

4.1. Для постачальників електричної енергії визначено, що датою виникнення податкових зобов'язань із ПДВ є дата складання документа, що засвідчує факт постачання електричної енергії, як у паперовій, так і в електронній формі.

4.2. Звільнено від оподаткування ПДВ операції з увезення та постачання на митній території України прокату плоского, скла безпечного, оптичних приладів для слідкування, апаратури для передання та приймання голосу, зображень й іншої інформації, апаратури прослуховування направленої дії, радіостанцій ультракороткохвильового та короткохвильового діапазону військового призначення, розвідувально-сигнальної апаратури, їх частин і приладдя, безпілотних літальних апаратів без озброєння та їх частин, метеостанцій, броньованих автомобілів, кінцевим отримувачем яких відповідно до сертифікатів кінцевого споживача або згідно з умовами договору визначено правоохоронні органи, Міністерство оборони України, ЗСУ й інші військові формування, добровольчі формування територіальних громад та інші утворення, що здійснюють боротьбу з тероризмом відповідно до закону та/або беруть участь у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки й оборони, відсічі та стримування збройної агресії російської федерації.

5. Акцизний податок:

5.1. Для платників акцизного податку, що є виробниками електричної енергії, датою виникнення податкових зобов'язань з акцизного податку на операції з реалізації електричної енергії є:

– тимчасово, з 1 березня 2022 року до припинення або скасування воєнного стану, – дата зарахування (отримання) коштів на банківський рахунок або дата отримання інших видів компенсацій за реалізовану електричну енергію;

– з першого податкового періоду, наступного за періодом припинення або скасування воєнного стану, – дата складання документа, що засвідчує факт постачання електричної енергії (для електричної енергії, реалізованої починаючи з першого податкового періоду, наступного за періодом припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану на території України) і дата зарахування (отримання) коштів на банківський рахунок або дата отримання інших видів компенсації (для електричної енергії, реалізованої в період із 1 березня 2022 року по останній податковий період, у якому припинено або скасовано воєнний стан включно).

5.2. Підлягають звільненню від оподаткування акцизним податком операції з увезення на митну територію України та постачання на митній території України броньованих автомобілів, що класифікуються за кодами 8702 10 19 90, 8702 90 11 00, 8703 згідно з УКТ ЗЕД, кінцевим отримувачем яких відповідно до сертифікатів кінцевого споживача або згідно з умовами договору визначено правоохоронні органи, Міністерство оборони України, Збройні Сили України й інші військові формування, добровольчі формування територіальних громад та ін. формування, що здійснюють боротьбу з тероризмом та/або беруть участь у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки й оборони, відсічі та стримування збройної агресії російської федерації.

6. Здійснення перевірок:

6.1. Акт перевірки, надісланий контролюючим органом в електронний кабінет, вважається врученим платнику податків, якщо він сформований із дотриманням вимог законів України "Про електронні документи та електронний документообіг" та "Про електронні довірчі послуги".

6.2. Зупиняється перебіг строків подання та розгляду заперечень, додаткових документів і пояснень, прийняття, надсилання й оскарження податкового повідомлення-рішення.

6.3. На період до припинення або скасування воєнного стану податкові органи також здійснюють державний контроль (нагляд) та спостереження у сфері ціноутворення, відповідно до Закону України "Про ціни і ціноутворення". Податкові органи направляють матеріали (акт) таких перевірок органам, уповноваженим приймати рішення про застосування адміністративно-господарських санкцій за порушення вимог щодо формування, установлення та застосування державних регульованих цін.

6.4. Фактична перевірка також може бути здійснена з підстав отримання інформації від державних органів або органів місцевого самоврядування, яка свідчить про можливі порушення платником податків законодавства про ціни й ціноутворення чи письмового звернення покупця (споживача) про порушення платником податків установленого порядку формування, установлення та застосування державних регульованих цін.

6.5. Платники податків можуть подати до контролюючих органів у довільній формі повідомлення про неможливість вивезення первинних документів, підписане керівником підприємства та головним бухгалтером, у якому зазначено:

– обставини, що призвели до втрати та/або неможливості вивезення первинних документів,

– податкові періоди, а також

– загальний перелік первинних документів.

Подане повідомлення є підставою для збереження витрат, від'ємного значення об'єкта оподаткування податком на прибуток, податкового кредиту з податку на додану вартість, суми від'ємного значення податку на додану вартість минулих податкових (звітних) періодів.

Після подання до контролюючого органу повідомлення щодо неможливості вивезення первинних документів у зв'язку з їх знаходженням на території населених пунктів, де проводяться (проводилися) бойові дії, запроваджується мораторій на проведення документальних перевірок щодо зазначених у повідомленні податкових періодів.

Перелік територій населених пунктів, де проводяться (проводилися) бойові дії, визначається Кабінетом Міністрів України.

7. Митні зміни

7.1. Операції з увезення товарів, кінцевими отримувачами яких є силові структури, такі як ЗСУ та МВС, звільняються від оподаткування митними платежами.

Дія всіх цих нововведень буде чинною редакція тільки під час ведення бойових дій на території України. Тож Закон є лише тимчасовим заходом та припинить дію по завершенню воєнної агресії з боку російської федерації.

_____________________________________________
© ТОВ "ІАЦ "ЛІГА", ТОВ "ЛІГА ЗАКОН", 2022

У разі цитування або іншого використання матеріалів, розміщених у цьому продукті ЛІГА:ЗАКОН, посилання на ЛІГА:ЗАКОН обов'язкове.
Повне або часткове відтворення чи тиражування будь-яким способом цих матеріалів без письмового дозволу ТОВ "ЛІГА ЗАКОН" заборонено.

Мати доступ до номерів і всіх статей видання Ви зможете за умови передплати на електронне видання ЮРИСТ&ЗАКОН
Контакти редакції:
uz@ligazakon.ua