Внимание! Вы используете устаревшую версию браузера.
Для корректного отображения сайта настоятельно рекомендуем Вам установить более современную версию одного из браузеров, представленных справа. Это бесплатно и займет всего несколько минут.
Спробувати Оформити передплату
Спробувати Оформити передплату
Що буде, якщо не стати на облік?
Наталія Іверук, юрист, EVERLEGAL

Повномасштабне вторгнення російської федерації на територію України 24.02.2022 зумовило введення воєнного стану в Україні й оголошення та проведення загальної мобілізації. З огляду на це все більше й більше громадян намагається розібратися в тонкощах законодавства, що регулює питання мобілізації та мобілізаційної підготовки, військового обліку, правил вручення повісток, відповідальності тощо. Запитів надходить чимало, відтак ми вирішили надати вичерпну відповідь бодай на частину з них.

Насамперед обов'язок військовозобов'язаних перебувати на військовому обліку передбачений п. 1 Правил військового обліку призовників і військовозобов'язаних, який є додатком до Порядку організації та ведення військового обліку призовників і військовозобов'язаних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 07.12.2016 р. № 921. Зокрема, призовники та військовозобов'язані, окрім іншого, повинні:

перебувати на військовому обліку за місцем проживання в районних (міських) військових комісаріатах (військовозобов'язані СБУ – у Центральному управлінні або регіональних органах СБУ), за місцем роботи (навчання) на підприємствах, в установах, організаціях, виконавчих органах сільських, селищних і міських рад, а також у разі тимчасового вибуття за межі України за місцем консульського обліку в дипломатичних установах України;

прибувати за викликом районних (міських) військових комісаріатів (органів СБУ) на збірні пункти, призовні дільниці у строки, зазначені в отриманих ними документах (мобілізаційних розпорядженнях, повістках або розпорядженнях районних (міських) військових комісаріатів (органів СБУ)), для взяття на військовий облік та визначення призначення на воєнний час, оформлення військово-облікових документів, приписки, проходження медичного огляду, направлення на підготовку з метою здобуття або вдосконалення військово-облікової спеціальності, призову на військову службу або на збори військовозобов'язаних;

не змінювати місце фактичного проживання (перебування) з моменту оголошення мобілізації, а у воєнний час не виїжджати з місця проживання без дозволу військового комісара районного (міського) військового комісаріату, відповідних керівників СБУ або Служби зовнішньої розвідки;

особисто у 7-денний строк прибувати до районних (міських) військових комісаріатів (органів СБУ) з паспортом громадянина України та військово-обліковими документами для зняття з військового обліку в разі вибуття в іншу місцевість до нового місця проживання, у службові відрядження, на навчання, у відпустку чи на лікування (строком понад 3 місяці за межі України), у разі зміни місця проживання в межах міста з переїздом на територію іншого адміністративного району;

особисто повідомляти у 7-денний строк органам, у яких вони перебувають на військовому обліку, про зміну їх сімейного стану, стану здоров'я, адреси місця проживання (перебування), освіти, місця роботи й посади.

Щодо останніх двох обов'язків слід зауважити, що відповідно до ч. 3 ст. 37 Закону України від 25.03.1992 р. № 2232-XII "Про військовий обов'язок і військову службу" призовники, військовозобов'язані та резервісти після прибуття до нового місця проживання зобов'язані в 7-денний строк стати на військовий облік та не раніше ніж за 3 дні до вибуття з місця проживання знятися із зазначеного обліку. Окрім цього, імперативна вимога щодо необхідності стати на військовий облік військовозобов'язаним, які прибули з іншої місцевості, може міститися в нормативно-правових актах, виданих місцевою військово-цивільною адміністрацією.

При цьому невиконання військовозобов'язаним обов'язку щодо постановлення на військовий облік є порушенням правил військового обліку та призводить до адміністративної відповідальності згідно із ч. 2 ст. 210 Кодексу України про адміністративні правопорушення у вигляді штрафу від 50 до 100 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, що становить від 850,00 грн до 1700,00 грн.

Зауважимо: відповідальність наставатиме одразу згідно із ч. 2 ст. 210 КУпАП з огляду на те, що нині в Україні особливий період, який охоплює час мобілізації, воєнний час і частково – відбудовний період по закінченню воєнних дій.

Ухилення ж призовника, військовозобов'язаного, резервіста від військового обліку після попередження, зробленого відповідним керівником територіального центру комплектування та соціальної підтримки, керівниками відповідних органів СБУ, відповідних підрозділів Служби зовнішньої розвідки України, призводить уже до кримінальної відповідальності й відповідно до ст. 337 ККУ карається штрафом від 300 до 500 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, що становить від 5100,00 грн до 8500,00 грн, або виправними роботами на строк до 1 року.

_____________________________________________
© ТОВ "ІАЦ "ЛІГА", ТОВ "ЛІГА ЗАКОН", 2022

У разі цитування або іншого використання матеріалів, розміщених у цьому продукті ЛІГА:ЗАКОН, посилання на ЛІГА:ЗАКОН обов'язкове.
Повне або часткове відтворення чи тиражування будь-яким способом цих матеріалів без письмового дозволу ТОВ "ЛІГА ЗАКОН" заборонено.

Мати доступ до номерів і всіх статей видання Ви зможете за умови передплати на електронне видання ЮРИСТ&ЗАКОН
Контакти редакції:
uz@ligazakon.ua