Внимание! Вы используете устаревшую версию браузера.
Для корректного отображения сайта настоятельно рекомендуем Вам установить более современную версию одного из браузеров, представленных справа. Это бесплатно и займет всего несколько минут.
Спробувати Оформити передплату
Спробувати Оформити передплату
"Я хочу додому": чи має право влада не пускати мешканців у звільнені міста
Юрій Бабенко, керівник практики цивільних спорів, Mitrax

Бажання повернутися до рідної домівки природне та зрозуміле. Хтось хоче подивитися, чи встояв його будинок, хтось – захистити житло від мародерів, а хтось уже готовий заново відбудовувати своє місто.

Проте влада просить людей не поспішати. Зокрема, нещодавно голова Київської ОВА Олександр Павлюк повідомив, що вільно повертатися на Київщину можна буде приблизно наприкінці травня.

У цій статті ми вирішили проаналізувати, чи є у влади саме юридичні підстави не пускати громадян додому.

Чим регулюється обмеження на в'їзд у звільнені міста

Нагадаємо, що 14 березня Президент України Указом продовжив строк воєнного стану до 26 квітня 2022 року. Цей режим діє на всій території України. Навіть якщо в області чи місті вже немає бойових дій – обмеження воєнного стану залишаються чинними.

Закон "Про правовий режим воєнного стану"  дозволяє впроваджувати відповідні заходи військовому командуванню спільно з військовими адміністраціями самостійно або із залученням місцевих органів виконавчої влади чи місцевого самоврядування.

Серед таких заходів – заборона чи обмеження на вибір місця перебування або проживання на території, де діє воєнний стан.

Тож, до закінчення воєнного стану влада має право не пускати громадян на певні території або встановити особливий режим в'їзду та перебування там. Скажімо, мер Бучі закликав комунальників та депутатів повернутися до міста. Виходить, окремим категоріям громадян в'їзд до звільнених територій може бути дозволено.

Чи існує офіційне рішення влади про обмеження в'їзду

Зрозуміло, що під час війни часто немає ані часу, ані можливостей для дотримання юридичних процедур. Проте, на нашу думку, цим не варто нехтувати. Усі обмеження необхідно закріпити в рішеннях органів місцевої влади. В ідеалі заборона на в'їзд має бути обґрунтованою. Тим часом без нормативного оформлення заяви посадовців мають лише рекомендаційний характер, а їхнє виконання необов'язкове.

Наприклад, у Полтавській області влада опублікувала офіційне рішення про конфіскацію автівок у нетверезих водіїв. Щодо виконання цього рішення немає жодних проблем.

Попри відсутність "офіційної" заборони на в'їзд, не варто забувати про свою безпеку. Знаходитися на нерозмінованих територіях – вкрай ризиковано. Багато хто забуває про міни, розтяжки та нерозірвані снаряди, поспішаючи боронити житло від мародерів. Хоча мер Бучі зазначив: "Ті, хто пережив окупацію, не дозволять собі ходити по чужих помешканнях". На жаль, це не гарантія.

Маленька юридична порада: якщо ви все ж повертаєтеся до свого міста, не забудьте правовстановлюючі документи на вашу квартиру чи будинок. Це можуть бути оригінали, копії чи навіть фото документів на телефоні. Так ви швидше пройдете блокпости, якщо доведете, що повертаєтеся додому.

Пам'ятайте, що всі обмеження – тимчасові та продиктовані воєнним станом. Бережіть себе та дотримуйтеся правил безпеки.

_____________________________________________
© ТОВ "ІАЦ "ЛІГА", ТОВ "ЛІГА ЗАКОН", 2022

У разі цитування або іншого використання матеріалів, розміщених у цьому продукті ЛІГА:ЗАКОН, посилання на ЛІГА:ЗАКОН обов'язкове.
Повне або часткове відтворення чи тиражування будь-яким способом цих матеріалів без письмового дозволу ТОВ "ЛІГА ЗАКОН" заборонено.

Мати доступ до номерів і всіх статей видання Ви зможете за умови передплати на електронне видання ЮРИСТ&ЗАКОН
Контакти редакції:
uz@ligazakon.ua