Внимание! Вы используете устаревшую версию браузера.
Для корректного отображения сайта настоятельно рекомендуем Вам установить более современную версию одного из браузеров, представленных справа. Это бесплатно и займет всего несколько минут.
Спробувати Оформити передплату
Спробувати Оформити передплату
Права споживачів житлово-комунальних послуг
Вероніка Балюк, юрисконсульт, АО “Тарасюк і Партнери”

Тема забезпечення громадян житлово-комунальними послугами є особливо актуальною з огляду на зростання щороку тарифних планів на споживання житлово-комунальних послуг у часи, коли доходи громадян не перебувають у паритеті з цими тарифами та, ба більше, коли якість наданих житлово-комунальних послуг є незадовільною.

Однак знання громадянином своїх прав як споживача, передбачених чинним законодавством України, зокрема знання: підстав і процедур отримання субсидії; процедур оскарження рішення щодо відмови у її призначенні; процедур захисту свого права на одержання споживачем своєчасно та належної якості житлово-комунальних послуг згідно із законодавством й умовами укладених договорів; свого права на оскарження в судовому порядку результатів перевірки якості надання комунальних послуг і/або послуг з управління багатоквартирним будинком; права на усунення протягом строку, установленого договорами про надання житлово-комунальних послуг, виявлених недоліків у наданні житлово-комунальних послуг; права у встановленому законодавством порядку відключитися від систем централізованого теплопостачання та постачання гарячої води; права без додаткової оплати одержувати від виконавця житлово-комунальних послуг інформацію про ціни/тарифи, загальну вартість місячного платежу, структуру ціни/тарифу, норми споживання та порядок надання відповідної послуги, а також про її споживчі властивості, –

допоможе споживачу захистити своє право на отримання якісних житлово-комунальних послуг і, відповідно, зменшити витрати.

Нормативне підґрунтя

До нормативно-правових актів, які передбачають і захищають права споживачів житлово-комунальних послуг, належать:

Закон України "Про житлово-комунальні послуги" від 09.11.2017 р. № 2189-VIII;

– Положення про порядок призначення житлових субсидій, затверджене постановою Кабінету Міністрів України "Про спрощення порядку надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива" від 21.10.95 р. № 848 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 19.05.2021 р. № 505);

постанова Кабінету Міністрів України "Деякі питання призначення житлових субсидій" від 19.05.2021 р. № 505;

– Порядок проведення перевірки відповідності якості надання деяких комунальних послуг та послуг з управління багатоквартирним будинком параметрам, передбаченим договором про надання відповідних послуг, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 27.12.2018 р. № 1145;

– Правила надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення, затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 21.07.2005 р. № 630;

– Порядок відключення споживачів від мереж (систем) централізованого опалення (теплопостачання) та постачання гарячої води, затверджений наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 26.07.2019 р. № 169;

постанова Верховного Суду від 08.08.2019 р. у справі № 756/4505/16-ц (провадження № 61-26381св18).

Важливе право, яке має споживач, – це право на призначення субсидії.

Однак водночас споживачу варто знати й про наявність найчастіше застосованих підстав, якими аргументують свою відмову структурні підрозділи з питань соціального захисту населення під час призначення споживачам субсидії. Ці знання допоможуть споживачеві уникнути наявності таких підстав.

1. Так, найчастіше відмова у призначенні субсидії виникає в разі повторної видачі дозволу на призначення субсидії. Скажімо, споживачу може бути невідома інформація про наявність у нього заборгованості зі сплати за комунальні послуги. А втім, такої заборгованості насправді може й не бути, але компанії, які постачають і розподіляють газ, іноді помилково завищують показники споживання газу споживачем. Усі ми знаємо ситуації, коли контролер, який не зміг фактично перевірити показники лічильника споживача, вписує у відомість приблизні дані або ж планові показники. Натомість споживачі повинні подавати в особистому кабінеті фактичні показники за спожитий газ, а до уваги беруться саме ці фактичні передані споживачем показники. Тож різниця, яка вийшла між цими даними, і становить заборгованість, про яку споживач може не знати.

У зв'язку із цим споживачу важливо завжди спершу дізнатися щодо наявності чи відсутності в нього заборгованості за комунальні послуги перед тим, як подавати до відповідних органів заяву на отримання субсидії, з метою уникнення відмови у її призначенні! За наявності такої заборгованості її необхідно сплатити або оскаржити. Водночас звертаємо увагу, що споживач має право на реструктуризацію невеликого боргу зі сплати платежів, скориставшись якою ви не втратите право залишити за собою отримання субсидії!

2. Також споживачу важливо враховувати, що якщо він претендує на отримання субсидії, то з огляду на те, що під час обрахунку субсидії беруть до уваги доходи споживача саме за останні 6 (шість) місяців, необхідно перевірити, чи в цей період не планують великих виплат. Дуже часто на практиці виникають ситуації, коли людина, що має низькі доходи протягом року, за один раз, якраз протягом останніх 6 місяців, що враховують під час призначення субсидії, отримує вищий дохід, аніж завжди, наприклад отримує оплату від орендаря орендної плати за декілька місяців одночасно чи оплату за оренду паїв за весь рік у сукупності. А втім, якщо б таку орендну плату сплачували пропорційно помісячно, то такий дохід був би низьким.

Тому потрібно враховувати, що якщо споживач хоче зберегти своє право на призначення субсидії, то необхідно забезпечити отримання ним доходів рівномірно щомісяця, а не одним платежем за весь період.

Навіть якщо ви отримали відмову в призначенні субсидії, важливо знати своє право на оскарження рішення щодо такої відмови! Це, зокрема, право щодо сплати такої заборгованості, яка стала підставою для відмови, та право укласти договір про реструктуризацію заборгованості.

Однак водночас потрібно враховувати строк.

Так, якщо споживач протягом двох місяців із дати отримання повідомлення про відмову в призначенні житлової субсидії на наступний період документально підтвердив сплату заборгованості, або уклав договір про її реструктуризацію, або оскаржив наявність заборгованості в судовому порядку, житлову субсидію призначають із початку такого періоду.

Однак, у разі якщо споживач учинив ці дії у строк понад два місяці з дати отримання повідомлення про відмову в призначенні житлової субсидії на наступний період, то житлову субсидію в цьому разі призначають із місяця подання нових заяви та декларації.

Тобто в такому разі споживач втрачає право на отримання субсидії з початку періоду.

3. Споживач має право одержувати своєчасно та належної якості житлово-комунальні послуги згідно із законодавством й умовами укладених договорів (право передбачено п. 1 ч. 1 ст. 7 Закону України "Про житлово-комунальні послуги").

В умовах застарілого житлово-комунального фонду та за відсутності його модернізації на сьогодні спостерігаються часті випадки наявності у споживачів скарг на належну якість житлово-комунальних послуг, а найгірше те, коли справа взагалі доходить до відсутності у квартирах громадян холодної та гарячої води, електричної чи теплової енергії, природного газу. Тоді у споживача постають запитання: що робити в таких ситуаціях, куди звертатися та які права має споживач?

По-перше, споживач має право звернутися до виконавця комунальної послуги або управителя багатоквартирного будинку в усній формі особисто, за допомогою телефонного зв'язку або в письмовій формі за поштовою чи електронною адресою, зазначеною в договорі про надання відповідних послуг, з претензією про невідповідність кількісних і/або якісних показників послуг.

Водночас надійною формою звернення буде саме письмова форма, адже у споживача буде доказ здійснення ним такого звернення з претензією. А втім, часто трапляються ситуації, коли відсутність укладених договорів між споживачем і виконавцем комунальної послуги про надання житлово-комунальних послуг призводить до відмови з боку виконавців житлово-комунальних послуг у розгляді цих скарг, які мотивують таку відмову відсутністю підстави для розгляду. Адже зобов'язання сторін, яке відповідно до закону вимагає укладення між сторонами договору в письмовій формі, уважають дійсним лише за умови дотримання сторонами такої форми. Тому споживачу обов'язково потрібно укласти договори з усіма виконавцями житлово-комунальних послуг із метою уникнення відмов із їхнього боку розглядати претензії щодо своєчасності та належної якості надання ними комунальних послуг. Ба більше, у цих договорах повною мірою відображають права й обов'язки як споживачів, так і виконавців житлово-комунальних послуг, що, своєю чергою, підвищує рівень обізнаності споживача.

З метою врахування всіх необхідних положень, які є важливими для захисту прав споживача перед виконавцем житлово-комунальних послуг, споживач може звернутися до типових договорів про надання всіх видів таких послуг, як-от:

Типовий договір про надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 21.07.2005 р. № 630;

Типовий договір про надання послуги з управління багатоквартирним будинком, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 05.09.2018 р. № 712;

Примірний договір про постачання електричної енергії споживачу, затверджений постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 14.03.2018 р. № 312;

Типовий договір споживача про надання послуг з розподілу (передачі) електричної енергії, затверджений постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 14.03.2018 р. № 312;

Типовий договір про надання послуг з поводження з побутовими відходами, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 10.12.2008 р. № 1070.

По-друге, споживач має право на своєчасність розгляду такої скарги, зокрема на:

проведення перевірки з боку виконавця комунальної послуги або управителя багатоквартирного будинку на відповідність якості надання комунальних послуг і/або послуг з управління багатоквартирним будинком параметрам, передбаченим договором про надання відповідних послуг, – не пізніше ніж протягом однієї доби з моменту отримання претензії споживача.

Водночас обов'язково потрібно проконтролювати, щоб у результаті такої перевірки було складено акт-претензію встановленої форми;

– вирішення виконавцем комунальних послуг або управителем багатоквартирного будинку питання щодо задоволення вимог, викладених в акті-претензії, або надання споживачу обґрунтованої письмової відмови – протягом п'яти робочих днів.

У разі ненадання виконавцем відповіді в установлений строк претензії споживача вважають визнаними таким виконавцем!

По-третє, споживач має право на оскарження в судовому порядку результатів перевірки якості надання комунальних послуг і/або послуг з управління багатоквартирним будинком та має право звернутися до відповідних уповноважених державних органів за захистом порушених прав щодо якості надання комунальних послуг і/або послуг з управління багатоквартирним будинком, зокрема до Державної служби України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів і до управління взаємодії з громадськістю Урядового контактного центру.

4. Споживач має право на усунення протягом строку, установленого договорами про надання житлово-комунальних послуг, виявлених недоліків у наданні житлово-комунальних послуг (право передбачено п. 4 ч. 1 ст. 7 Закону України "Про житлово-комунальні послуги").

Знову ж таки звертаємо увагу на прив'язку до договору про надання житлово-комунальних послуг. Якщо його немає, будь-які ваші права споживача відсутні й не матимуть жодної правової форми захисту. Адже, якщо немає укладеного в письмовій законодавчо визначеній формі договору про надання житлово-комунальних послуг, вам формально необхідно доводити, що ви – споживач.

Ба більше, під час укладання таких договорів споживачу важливо проконтролювати наявність положень щодо процедури, строків розгляду питань стосовно усунення виявлених недоліків у наданні житлово-комунальних послуг, а також щодо передбачення в договорі уповноважених органів / осіб, які зобов'язані усунути виявлені недоліки.

5. Споживач має право в установленому законодавством порядку відключитися від систем централізованого теплопостачання та постачання гарячої води (право передбачено п. 12 ч. 1 ст. 7 Закону України "Про житлово-комунальні послуги").

На сьогодні в умовах швидкого й надмірного зростання ціни на газ і, як наслідок, подорожчання послуг актуальним постає питання про право споживача на відключення від систем централізованого теплопостачання та постачання гарячої води, особливо коли для споживача є альтернативи – автономне та індивідуальне опалення.

Однак водночас Законом передбачено й обмеження щодо такого відключення!

Таку можливість мають лише власники квартир багатоповерхового будинку, у якому не менш як половину квартир і нежитлових приміщень уже відокремлено (відключено) від мереж (систем) централізованого опалення.

Також споживачу необхідно враховувати строки для звернення щодо такого відключення, а саме в разі відключення будинку цей строк становить до 01 вересня, а квартири – до 01 жовтня. Якщо ж споживач пропустить ці строки, то дату відключення переносять до закінчення опалювального періоду на наступний рік!

6. Споживач має право без додаткової оплати одержувати від виконавця житлово-комунальних послуг інформацію про ціни/тарифи, загальну вартість місячного платежу, структуру ціни/тарифу, норми споживання та порядок надання відповідної послуги, а також про її споживчі властивості (право передбачено п. 2 ч. 1 ст. 7 Закону України "Про житлово-комунальні послуги").

На практиці часто виникають ситуації, коли наслідком відсутності поінформованості споживача щодо підвищення цін/тарифів на певний/певні вид/види житлово-комунальних послуг є нарахування споживачу виконавцями житлово-комунальних послуг заборгованості за житлово-комунальні послуги.

Щодо цього звертаємо увагу споживачів на практику Верховного Суду, який у постанові від 08.08.2019 р. у справі № 756/4505/16-ц (провадження № 61-26381св18) зазначив, що виконавець житлово-комунальних послуг не довів факту затвердження в установленому законом порядку розрахованих ним нових тарифів на вказані послуги органом місцевого самоврядування відповідно до ст. 31 Закону України "Про житлово-комунальні послуги", а також зауважив, що суд першої інстанції, з яким погодився апеляційний суд, дійшов обґрунтованого висновку про незаконність підвищення тарифу, починаючи з квітня 2015 р. до 4,35 грн за 1 кв. м загальної площі квартири, чим порушено права позивача як споживача зазначених послуг, що є підставою для судового захисту цих прав в обраний останнім спосіб.

Також Верховний Суд наголосив, що порушено процедуру доведення до споживачів, зокрема й до позивача, інформації про зміну тарифів, установлену п. п. 2.2 і 2.4 Порядку доведення до споживачів інформації про перелік житлово-комунальних послуг, структуру цін/тарифів, зміну цін/тарифів з обґрунтуванням її необхідності та про врахування відповідної позиції територіальних громад (на сьогодні є чинним Порядок інформування споживачів про намір зміни цін/тарифів на комунальні послуги з обґрунтуванням такої необхідності, затверджений наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 05.06.2018 р. № 130).

ВИСНОВОК:

Отже, якщо в законодавчо передбаченому порядку немає інформування споживача про зміни тарифів/цін на житлово-комунальні послуги, споживач має право на оскарження в судовому порядку дій виконавця житлово-комунальних послуг щодо незаконного нарахування споживачу заборгованості за житлово-комунальні послуги, а також право стягнути з виконавця на свою користь збитки, пов'язані з неправомірним нарахуванням такої плати за послуги!

Знання споживачем своїх прав, обов'язкове укладення договору про надання житлово-комунальних послуг з усіма виконавцями житлово-комунальних послуг та своєчасне звернення в законодавчо передбаченому порядку та у порядку, визначеному такими укладеними договорами, до відповідних органів і до суду щодо захисту своїх прав і щодо незаконних дій виконавців житлово-комунальних послуг. Саме такі дії споживача будуть ефективними на шляху вдосконалення в Україні правовідносин у сфері житлово-комунальних послуг. Якщо ми спільними діями захищатимемо права споживача, то така значна рушійна сила стане поштовхом для відповідних контролюючих органів державної влади і виконавців житлово-комунальних послуг приділяти пріоритетну увагу вирішенню фундаментальних проблем у сфері житлово-комунальних послуг.

_____________________________________________
© ТОВ "ІАЦ "ЛІГА", ТОВ "ЛІГА ЗАКОН", 2022

У разі цитування або іншого використання матеріалів, розміщених у цьому продукті ЛІГА:ЗАКОН, посилання на ЛІГА:ЗАКОН обов'язкове.
Повне або часткове відтворення чи тиражування будь-яким способом цих матеріалів без письмового дозволу ТОВ "ЛІГА ЗАКОН" заборонено.

Мати доступ до номерів і всіх статей видання Ви зможете за умови передплати на електронне видання ЮРИСТ&ЗАКОН
Контакти редакції:
uz@ligazakon.ua