Внимание! Вы используете устаревшую версию браузера.
Для корректного отображения сайта настоятельно рекомендуем Вам установить более современную версию одного из браузеров, представленных справа. Это бесплатно и займет всего несколько минут.
Спробувати Оформити передплату
Спробувати Оформити передплату
Платформа електронних закупівель ProZorro: зміни правил функціонування системи
Максим Степаненко, керуючий партнер, Юридична компанія "Легал Солюшнз"

Згідно із чинним законодавством України, підприємства, що належать до категорії державних, зобов'язані виконувати закупівлі публічно, улаштовуючи для постачальників аукціони й даючи право виграти "тендер". Для того аби зробити публічні закупівлі чесними й відкритими для перегляду, і було створено спеціальну платформу ProZorro. Зазначена система електронних аукціонів виконує роль посередника, який допомагає організаціям і постачальникам знайти одне одного й укласти договір.

Особливості роботи системи ProZorro

Система електронних закупівель в Україні – це новий спосіб ведення справ, тому багато підприємців і постачальників намагаються розібратися, як правильно з нею працювати. Головна особливість ProZorro полягає в тому, що всі торги відбуваються в онлайн-режимі, при цьому пропозицію про подальшу співпрацю розміщують не постачальники, а самі держорганізації. Оголошення тендера містить 3 основні пункти:

– предмет закупівлі;

– вартість тендера;

– вимоги до постачальника – строки, кількість тощо.

Після того як оголошення буде додано на сайт, воно стає публічним. Постачальники можуть побачити його, зайшовши на сайт або отримавши сповіщення, підписавшись на email-розсилку.

Система ProZorro працює як зворотний аукціон – має назву редукціону. Такий вид тендера відбувається в 3 основні кроки, що охоплюють: відправлення пропозиції із ціною, вибір учасника з найдешевшою пропозицією, відкриття інформації про учасників і ретельну перевірку постачальника, який виграв торги.

Prozorro Market – зручний електронний каталог для допорогових закупівель

У квітні 2019 р. було здійснено запуск Prozorro Market. Система стала популярною серед установ, що практикують допорогову форму закупівель. Новий інструмент було розроблено у формі онлайн-магазину, тому в ньому значно спрощено пошук постачальників і товарів, стало легше вчинити правочин.

Державні підприємства через Prozorro Market можуть робити закупівлі на невеликі суми. У каталозі подано різноманітні товари за низькою вартістю.

Зміни до Закону "Про публічні закупівлі": особливості правочинів через електронний аукціон ProZorro

Зміни до системи публічних закупівель ProZorro приймають регулярно. Останні значні й важливі зміни було внесено, коли було ухвалено Закон "Про публічні закупівлі" (№ 114-IX) у новій редакції. Внесені правки торкнулися зниження мінімального порога для торгів, запроваджено нове правило щодо усунення помилок, а також додано нові штрафи для посилення відповідальності.

Надпорогові й допорогові закупівлі: опис та особливості

У 2021 році завдяки оновленому законодавству змінено й визначення різних видів публічних закупівель. Допороговими вважають закупівлі, які не перевищують за вартістю 50000 грн, в окремих сферах ці цифри можуть змінюватися, навіть доходити до декількох мільйонів. На описаний вид закупівель не поширюється дія Закону "Про публічні закупівлі" – це стосується строків і необхідних документів.

Своєю чергою, надпорогові закупівлі – це закупівлі, що відрізняються великими сумами. Їх повністю регламентовано Законом України "Про публічні закупівлі". Торги цього виду можуть відбуватися за такими порядками:

– відкриті – проведення стандартного редукціону через системи електронних закупівель;

– конкурентний діалог – торги, що складаються із кількох етапів. Таку форму зазвичай обирають замовники, які не можуть визначитися з остаточним рішенням, не розуміються на якості наданих послуг або продуктів;

– переговори – постачальника товарів шукають шляхом прямого спілкування, а систему ProZorro використовують тільки для оформлення звітів.

Популярність мають відкриті торги й переговори з постачальниками. Під час подання оголошення державна установа повинна вибрати постачальника в період від 10 до 20 днів від початку аукціону.

Антидемпінгова система

Демпінг – це штучне заниження цін, яке проводять для досягнення поставлених цілей. Нерідко демпінгові ціни виявляються нижчими навіть за собівартість товару. Штучне заниження ціни використовують у публічних торгах для усунення конкурентів і забезпечення 100%-ї перемоги. Раніше на ProZorro траплялися ситуації, коли учасник вигравав торги із заниженою вартістю на послуги (товари) і в останній момент відмовлявся від надання послуг (товарів), тим самим надаючи місце переможця своєму партнеру, який був із ним у змові.

Чинне законодавство було створено для того, або припинити такі інциденти й забезпечити чесні торги. ProZorro використовує таку антидемпінгову систему:

– на першому етапі проведення аукціонів установлюють ціну на 40 %+ менша, ніж середнє значення ціни на певний продукт;

– другий варіант – це застосування умови, що подальша ціна пропозицій може бути менша на 30 %+ від наступної ставки;

– якщо виграє тендер постачальник, який запропонував занадто низьку ціну, він повинен протягом доби подати пояснення такої вартості й гарантії виконання зобов'язань.

Якщо від постачальника надходять сумнівні дані й він не може дати гарантій виконання зобов'язань, то замовник торгів має право відмовитися від співпраці.

Спрощені закупівлі

Зміна максимальної суми допорогових закупівель дала змогу спростити процес проведення тендерів і зробити його прозорішим. Раніше допорогові закупівлі могли бути проведені до 200000 грн, що відкривало великі перспективи для тіньових правочинів. Зменшивши поріг до 50000 грн, система ProZorro створила систему боротьби з нелегальними правочинами. Для організацій і постачальників вчинення правочинів до 50000 грн стало простим. Необхідно 10 днів на процедуру, не потрібно заповнювати документацію щодо тендера, а в самому аукціоні може брати участь навіть 1 постачальник.

Запровадження нового кваліфікаційного критерію

Систему публічних закупівель ProZorro було створено для того, щоб постачальники й державні організації могли знайти одне одного та вчинити чесні й некорупційні правочини. Розробники сайта постійно впроваджують нові поліпшення, які допоможуть забезпечити максимальну безпеку учасників.

Було запроваджено новий кваліфікаційний критерій, що дає змогу більше дізнатися про постачальника, – фінансову спроможність. Зазначений критерій можна налаштувати в разі додавання оголошення, усі охочі взяти участь у тендері повинні будуть прикріпити до заявок звіти про фінансовий стан. Замовник може вимагати підтвердження обсягу річної виручки тільки в тому розмірі, який спочатку було заявлено в тендері.

Право на помилку – виправлення проблем за 24 години

Нове правило, що дає учасникам 24 години на усунення проблем, які виникли, стосується тільки торгів на аукціоні. Воно не поширюється на спрощені правочини. Систему виправлення помилок було запроваджено для того, щоб скоротити відсоток нерезультативних правочинів. Виправити можна лише помилки, знайдені постачальником або організацією у кваліфікаційних критеріях в оголошенні чи доданих документах.

_____________________________________________
© ТОВ "ІАЦ "ЛІГА", ТОВ "ЛІГА ЗАКОН", 2021

У разі цитування або іншого використання матеріалів, розміщених у цьому продукті ЛІГА:ЗАКОН, посилання на ЛІГА:ЗАКОН обов'язкове.
Повне або часткове відтворення чи тиражування будь-яким способом цих матеріалів без письмового дозволу ТОВ "ЛІГА ЗАКОН" заборонено.

Мати доступ до номерів і всіх статей видання Ви зможете за умови передплати на електронне видання ЮРИСТ&ЗАКОН
Контакти редакції:
uz@ligazakon.ua