Внимание! Вы используете устаревшую версию браузера.
Для корректного отображения сайта настоятельно рекомендуем Вам установить более современную версию одного из браузеров, представленных справа. Это бесплатно и займет всего несколько минут.
Спробувати Оформити передплату
Спробувати Оформити передплату
Стратегія захисту клієнтів під час проведення обшуку
Олена Пісоцька, адвокатка, АО Legal House

Кінець 2020 – початок 2021 року ознаменувалися для адвокатів, які працюють у сфері кримінального права та процесу, активізацією правоохоронців. Збільшилася кількість запитів про надання інформації, тимчасового доступу до документів через ухвалу суду, а також найбільшого жаху наших клієнтів – візитів з обшуками.

Цю статтю хочемо присвятити якраз найбільш болючій слідчій дії – обшуку та стратегії захисту клієнтів під час виконання ухвали, якою надано дозвіл на його проведення.

Ґрунтовний захист клієнта починається задовго до дзвінка: "До нас прийшли!" Однак геть не завжди клієнти приходять по допомогу завчасно або додають до свого робочого процесу підготовку як документів, так і персоналу до візиту правоохоронців.

Тому зазвичай робота адвоката починається саме з дзвінка. І тут дуже важливо відразу зайняти активну позицію та починати роботу.

Особисто я розділяю обшук на кілька етапів, кожен із яких має обов'язковий елемент належного захисту інтересів клієнта:

• дорога до обшукуваного приміщення;

• участь адвоката у проведенні обшуку;

• оформлення протоколу;

• завершення – підбиття підсумків.

Дорога до обшукуваного приміщення

Не варто марнувати час, проведений у дорозі до обшукуваного приміщення. Уже на цьому етапі можна розпочати активну роботу. Якщо правоохоронці ще не ввірвались до приміщення, то налагоджуємо роботу з клієнтом.

Обговорення правил комунікації клієнта з правоохоронцями. Якщо обшук відбувається в будинку, де перебуває 1-2 особи, то роботи в адвоката буде менше. Зовсім інша справа, коли з обшуком приходять в офіс, де перебуває до 10, а часто й більше працівників. Тут одразу варто повідомити, що ніхто, крім особи, що зараз із вами розмовляє, не повинен вести діалог із правоохоронцями: жодних пояснень, жодного "викласти на стіл телефони" – усі свої речі ховаємо в кишені, особисті сумки тримаємо в руках.

На всі запитання правоохоронців у працівників має бути єдина безальтернативна відповідь: "Зараз приїде мій адвокат, тільки після цього продовжимо розмову".

Коли цю інформацію доведено до працівників, повертаємось до співрозмовника та його поведінки. Очевидно, що геть не завжди правоохоронці чекатимуть на приїзд адвоката, тому ваш клієнт повинен розуміти тактику своїх дій:

1) повідомити, що викликали адвоката, який вже в дорозі, і попросити зачекати;

2) якщо правоохоронці наполягають на початку проведення обшуку, то не відмовлятися від отримання ухвали слідчого судді про надання дозволу на його проведення. Дуже часто клієнти відмовляються від отримання ухвали, оскільки бояться щось підписувати, за щось відповідати. У цьому разі – це помилкова тактика. Ухвалу отримуємо;

3) вивчаємо текст ухвали слідчого судді, якою надано дозвіл на проведення обшуку.

Очевидно, що повний аналіз змісту ухвали може зробити тільки адвокат. Однак це не означає, що клієнт не може звернути уваги на елементарні та очевидні речі:

• дата та строк дії ухвали. Дозвіл на проникнення до житла для проведення обшуку має бути надано протягом місяця з моменту постановлення ухвали. Якщо строк сплив – клієнт має законне право не допускати правоохоронців, а в разі застосування тиску – викликати слідчо-оперативну групу;

• точна адреса та відомості про юридичну (фізичну) особу, обшук якої заплановано. Якщо правоохоронці прийшли не за тією адресою або адреса збігається, але у приміщенні взагалі немає особи, щодо якої проводять слідчу дію, то можна також говорити про незаконність обшуку.

Своїм клієнтам я рекомендую вивчати абсолютно весь текст ухвали та ставити запитання слідчому, якщо якийсь момент незрозумілий. Мова йде не стільки про тлумачення, скільки про надання адвокату додаткового часу для прибуття.

Визначення ключових пріоритетів клієнта. Уже в телефонному режимі, якщо обставини дають змогу, необхідно з'ясувати у клієнта його пріоритети. Про що йде мова? Наприклад, сучасні IT-компанії часто хвилюються не за документи й техніку (звичайно, це також важливо), а першочергово бажають захисти персонал, своїх розробників.

Адвокат повинен корегувати вектор своєї роботи, зважаючи на пріоритети клієнта. Наприклад, у запропонованому варіанті я роблю все можливе, щоб працівники в найкоротші строки залишили слідчу дію, їх майно не було вилучено та була мінімальна кількість повісток.

Установлення попереднього переліку цінного майна. Не варто забувати і про цінності, які знаходяться у приміщенні. Що цікаво, про кошти в особистому будинку клієнти пам'ятають краще. З офісними сейфами складніше. Саме тому клієнт повинен згадати про всі цінності та суму коштів, яка є в сейфі, щоб запобігти їх "зникненню" після обшуку.

Участь адвоката у проведенні обшуку

Перша рекомендація, яка особисто для мене стала правилом, – це особиста розмова з клієнтом. Прибувши на місце обшуку, ви, як адвокат, маєте повне право на конфіденційну розмову. Навіть якщо всі нюанси було обговорено в телефонному режимі, особиста бесіда налагодить комунікацію та підвищить довіру до адвоката.

Після цього активну позицію вже займає адвокат. Особисто моя практика – участь у проведенні обшуку щонайменше двох адвокатів. Навіть якщо мова йде про невелику квартиру. Таку позицію формує сам процес проведення слідчої дії. Геть не завжди на обшук приходить слідчий та оперативник, що здійснює відеофіксацію. Зазвичай це ціла команда, яка намагається розійтись по всіх приміщеннях. Саме тому один з адвокатів контролює сам процес обшуку, а інший – стежить за "групою підтримки".

Оформлення протоколу

Завершальний етап обшуку – це оформлення протоколу. Належне оформлення протоколу – передумова для подальшого захисту інтересів клієнта. Однак адвокати мають зрозуміти, що поняття належного оформлення для слідчого та для адвоката (клієнта) – це абсолютно різні поняття.

У своїй практиці зустрічала адвокатів, які допомагають слідчому правильно оформити протокол. Щоб усе за буквою закону з усіма підписами, написами, датами, чітким порядком проведення слідчої дії. Але така активність із боку захисту геть не завжди йде на користь. Я зі свого боку надаю слідчому право робити абсолютно всі помилки, які він бажає, крім тих, що шкодять моєму клієнтові. Про що йде мова?

Опис вилученого майна. Опис ми робимо завжди максимально детальним і прискіпливим. Якщо забирають техніку, то із зазначенням інформації про модель, серійний номер і стан (наприклад, робочий, без сколів, пошкоджень). Інакше клієнт ризикує отримати назад пошкоджену річ, непридатну для подальшого користування.

Якщо мова йде про документи, то обов'язково зазначаємо про вилучення саме оригіналів, вказуємо повні реквізити та обов'язково робимо копії (або хоча б фото).

Карта пам'яті, на яку відбувається відеофіксація. Судова практика ухвалення вироків у кримінальних справах засвідчує, що суд має дослідити саме оригінал відеозапису обшуку. Дуже часто такий оригінал до суду ніхто надати не може, оскільки та сама карта пам'яті фігурує в десятках проваджень слідчого. Тут уже починається активна робота щодо визнання доказів недопустимими, застосування доктрини плодів отруйного дерева тощо.

Зауваження до протоколу обшуку є обов'язковим елементом участі адвоката під час проведення слідчої дії у 99 % випадків. Готуючи зауваження, варто пам'ятати, що це передумова для подальшого захисту клієнта. Усі порушення з боку слідчої групи варто зафіксувати. Фіксувати потрібно й порушення, зроблені у протоколі обшуку. Наголошую, порушення варто саме фіксувати, а не надавати пропозиції слідчому для їх усунення.

Завершення – підбиття підсумків

Після закінчення обшуку робота адвоката завершується не відразу. Варто провести бесіду з персоналом і директором: підбити підсумки слідчої дії, розповісти подальший план дій та обов'язково розібрати помилки, яких припустився персонал. Тут головне не бути категоричним, щоб не втратити комунікацію та не викликати додаткову агресію. Зі своєї практики – іноді помилки ми розбираємо разом із персоналом на наступний день після обшуку. Дуже часто слідча дія триває до пізньої ночі, подальші розмови тільки спричинятимуть негатив.

На цьому робота адвоката, пов'язана безпосередньо з порядком проведення обшуку, закінчується. Далі варто вирішити питання повернення вилученого майна, і, якщо хтось отримав повістку, підготувати свідків до допиту.

_____________________________________________
© ТОВ "ІАЦ "ЛІГА", ТОВ "ЛІГА ЗАКОН", 2021

У разі цитування або іншого використання матеріалів, розміщених у цьому продукті ЛІГА:ЗАКОН, посилання на ЛІГА:ЗАКОН обов'язкове.
Повне або часткове відтворення чи тиражування будь-яким способом цих матеріалів без письмового дозволу ТОВ "ЛІГА ЗАКОН" заборонено.

Мати доступ до номерів і всіх статей видання Ви зможете за умови передплати на електронне видання ЮРИСТ&ЗАКОН
Контакти редакції:
uz@ligazakon.ua