Внимание! Вы используете устаревшую версию браузера.
Для корректного отображения сайта настоятельно рекомендуем Вам установить более современную версию одного из браузеров, представленных справа. Это бесплатно и займет всего несколько минут.
Спробувати Оформити передплату
Спробувати Оформити передплату
Електронна торгівля борговим майном
Ганна Гніздовська, адвокат, к. ю. н., голова, АО "Юріс Феррум" Наталія Кіреєва, помічник адвоката, АО "Юріс Феррум"

Електронна торгівля, порівняно з традиційною, має низку особливостей. Наприклад, участь в електронних торгах або аукціоні можна брати лише дистанційно – через Інтернет. Щоб стати учасником, необхідно отримати електронний цифровий підпис.

Переваги електронної торгівлі такі:

– проведення торгів чи аукціону в електронній формі дає змогу зменшити організаційні витрати;

– знижується ризик появи комерційних змов;

– під час таких торгів чи аукціону можна забезпечити чесну конкуренцію.

Але недоліки в електронної торгівлі теж є:

– в учасників можуть виникнути складнощі з тим, щоб ознайомитися з усіма документами й умовами;

– можливі технічні несправності, через які перебіг торгів чи аукціону може збитися або ж їх проведення зірветься.

Незважаючи на деякі недоліки, переваги електронної торгівлі борговим майном все ж більш істотні. Тому в межах виконавчого провадження та у справах про банкрутство в законодавстві встановлено, що продаж боргового майна здійснюється на електронних торгах (крім окремих випадків).

Електронна торгівля у виконавчому провадженні

Закон України "Про виконавче провадження" передбачає два способи реалізації майна боржника, на яке звернено стягнення (арештованого майна). Ці способи можна застосовувати під час продажу всіх видів майна, крім обмеженого або вилученого з цивільного обороту, а також цінних паперів, виробів з дорогоцінних металів і каменів.

Перший спосіб – продаж за фіксованою ціною, можливий лише в порівняно невеликій кількості випадків. Його можна застосовувати тільки в разі продажу майна вартістю менше 50 мінімальних розмірів заробітної плати. Що стосується нерухомості, транспортних засобів, їх можна реалізувати лише на електронних торгах.

Такі торги також відбуваються в електронній формі. Ціна арештованого майна – фіксована і не підвищується під час торгів. Покупцем стає той, хто перший надіслав заявку про купівлю і протягом 15 хвилин після цього оплатив куплене за допомогою електронної платіжної системи. Гроші перераховуються на рахунок ДП "СЕТАМ", яке є організатором торгів.

Другий спосіб – продаж майна на електронних торгах. Новим власником майна стає той учасник торгів, який запропонував найвищу ціну.

Організацією та проведенням електронних торгів, супроводом програмного забезпечення, захистом даних у системі реалізації майна займається державне підприємство "СЕТАМ" (https://setam.net.ua/).

Електронні торги відбуваються на веб-сайті з реалізації майна. Це спеціальний торговельний майданчик ДП "СЕТАМ" або його партнера, де розміщуються організаційно-методичні матеріали, інформація про електронні торги, результати їх проведення, здійснюється реєстрація користувачів, подання заяв на участь в електронних торгах, забезпечується доступ спостерігачів і проведення електронних торгів. Веб-сайт працює цілодобово, і будь-який користувач Інтернету має до нього вільний доступ.

Учасники торгів, приватні виконавці та відділи державної виконавчої служби мають на веб-сайті свої особисті кабінети. До особистих кабінетів учасники можуть увійти за допомогою особистого логіна та пароля, після чого отримати інформацію про торги, у яких вони беруть участь, подати заявку на участь, отримати всі необхідні матеріали. Через особисті кабінети також проводяться торгові сесії.

Приватні виконавці в особистих кабінетах отримують доступ до інформації про електронні торги, щодо яких подали заяву про реалізацію арештованого майна, наприклад, про надходження грошей за продане майно або їх відсутність. Через такі кабінети приватні виконавці можуть стежити за перебігом і результатами торгів, надсилати необхідні матеріали й подавати заявки на реалізацію майна.

До особистого кабінету відділу державної виконавчої служби мають загальний доступ начальник відділу та державні виконавці, які передали арештоване майно на продаж. Через особистий кабінет вони можуть отримати ту саму інформацію і здійснювати ті самі дії, що й приватні виконавці.

Державні та приватні виконавці взаємодіють з ДП "СЕТАМ", надсилають і отримують всі документи тільки через свої особисті кабінети. У разі технічних неполадок, що тривають понад 24 години, дозволяється використовувати для надіслання кореспонденції електронну пошту, поштові або кур'єрські відправлення.

Реалізація арештованого майна на електронних торгах відбувається в кілька етапів.

Перший етап – передання майна на реалізацію

Насамперед необхідно визначити вартість майна. Її може бути визначено судовим рішенням, сторонами виконавчого провадження (боржником і кредитором) або виконавцем самостійно чи із залученням суб'єкта оціночної діяльності.

Коли майно оцінено, його передають на реалізацію. Задля цього відділ державної виконавчої служби або приватний виконавець подають заявку до ДП "СЕТАМ", яке вносить інформацію про майно в систему. Державний виконавець повинен надіслати відповідну заявку спочатку начальнику відділу, який її підписує за допомогою електронного цифрового підпису і надсилає ДП "СЕТАМ". Приватний виконавець також підписує заявку за допомогою електронного цифрового підпису та самостійно надсилає її ДП "СЕТАМ".

ДП "СЕТАМ" не перевіряє заявку на відповідність законодавству, а тільки на повноту її заповнення.

Виконавець повинен призначити зберігача майна, яким може бути сам боржник або члени його сім'ї (у виняткових випадках, наприклад, щодо нерухомості) або інша особа, зокрема й ДП "СЕТАМ". Боржник і члени його сім'ї повинні зберігати арештоване майно безоплатно, ДП "СЕТАМ" та інші особи отримують за це плату за рахунок боргового майна.

Якщо арештоване майно передається на зберігання ДП "СЕТАМ", здійснюється фотофіксація майна і складається акт приймання-передачі, який підписують виконавець і особа, яка приймає майно на зберігання.

Другий етап – підготовка до проведення електронних торгів

Під час підготовки до проведення електронних торгів установлюється нагорода за організацію і проведення торгів, що виплачується ДП "СЕТАМ". Розмір нагороди – до 5 % вартості реалізованого майна.

ДП "СЕТАМ" вносить до системи інформацію про арештоване майно і формує лот торгів. Після того автоматично визначається строк на підготовку до проведення торгів, реєстрацію учасників, огляд майна.

Формується інформаційне повідомлення про електронні торги. Воно має містити повну інформацію про лот. Перелік обов'язкових пунктів установлює Міністерство юстиції України.

Третій етап – реєстрація учасників електронних торгів

Учасники реєструються на веб-сайті. Система функціонує цілодобово, крім випадків проведення профілактичних або технічних робіт. Тому учасники торгів можуть зареєструватися у зручний для них час.

Заявки на участь приймаються з моменту розміщення інформаційного повідомлення. Прийняття заявок закінчується не раніше, ніж за одну годину до початку електронних торгів.

Після реєстрації на веб-сайті учасники подають заявку на участь в електронних торгах за кожним лотом окремо, сплачують гарантійний внесок на рахунок ДП "СЕТАМ" і виконують інші вимоги.

Учасники отримують доступ до участі в торгах після підтвердження сплати гарантійного внеску. Заявці на участь присвоюється унікальний реєстраційний номер, а також фіксуються дата і час подання заявки. На веб-сайті публікується інформація про кількість учасників електронних торгів.

Четвертий етап – проведення електронних торгів

Процедуру проведення торгів докладно регламентовано наказом Міністерства юстиції України від 29.09.2016 р. № 2831/5 "Про затвердження Порядку реалізації арештованого майна".

Для проведення електронних торгів створено спеціальну систему – Держпідприємство "Система електронних торгів арештованим майном" (СЕТАМ). Торги проходять на веб-сайті, де передбачено особисті кабінети для учасників.

Реалізація майна відбувається так:

– організатор торгів (СЕТАМ) формує лот на базі отриманої від державних виконавців інформації про майно. Після формування лота інформацію про нього розміщують в загальному доступі відповідно до категорії товару на веб-сайті системи;

– організатор визначає строки. Вони залежать від вартості товару і стосуються підготовки до проведення торгів, реєстрації учасників, огляду майна (від 5 до 30 днів);

– організатор установлює вартість кроку (ставки) на торгах і призначає дату їх проведення.

Під час формування лота організатор повинен максимально точно описати товар, вказати важливі характеристики та повну інформацію.

Учасники мають право оглянути лот, тому доступ до нього має бути вільним. На практиці понад половину торгів відбувається без особистого огляду лота учасниками, оскільки отримати доступ фізично неможливо.

Учасники мають право робити необмежену кількість ставок під час торгів, і кожна повинна перевищувати попередню.

Один раз протягом торгів дозволяється зробити особливу ставку. Її подають на будь-яку суму, але не нижчу за стартову. Особлива ставка не має бути кратною кроку електронних торгів. У разі якщо учасник подав цінові пропозиції під час торгів, особлива ставка має бути вищою від його максимальної цінової пропозиції. Навіть якщо учасник зробив особливу ставку, він може продовжувати подавати інші цінові пропозиції (вищі від цієї ставки).

Факт подання особливої ставки відображається в інформації про перебіг торгів, яка доступна всім зареєстрованим учасникам. Розмір поданої особливої ставки відображається в інформації про перебіг торгів після її перевищення ціновою пропозицією, зробленою під час звичайного перебігу торгів.

Електронні торги проводяться протягом одного робочого дня з 9 до 18 години. Якщо остання цінова пропозиція надійшла за 5 хвилин до закінчення строку, електронні торги автоматично подовжуються на 10 хвилин від моменту подання останньої цінової пропозиції, але не пізніше 22 годин.

Торги закінчуються:

– у разі звичайного перебігу або використання особливої ставки – перемогою того учасника, від якого на момент завершення електронних торгів надійшла найвища цінова пропозиція;

– у разі продажу майна за стартовою ціною – перемогою учасника, який запропонував придбати майно за стартовою ціною, за умови, що пропозицій щодо купівлі майна від інших учасників не надійшло.

Торги визнаються такими, що не відбулися, якщо до моменту їх завершення не надійшло жодної цінової пропозиції.

П'ятий етап – оформлення результатів електронних торгів

На веб-сайті відображаються відомості про завершення електронних торгів. Відображення відбувається в автоматичному режимі після закінчення торгів.

Результати торгів оформлюються протоколом, який підписує організатор.

Протокол електронних торгів формується автоматично і розміщується:

– на веб-сайті системи не пізніше наступного дня після проведення торгів;

– в особистому кабінеті переможця не пізніше наступного дня після проведення торгів;

– в особистому кабінеті відділу державної виконавчої служби (приватного виконавця) не пізніше наступного робочого дня з дня формування системою.

Протокол містить:

– дату й час початку та завершення електронних торгів;

– реєстраційний номер лота;

– назву лота;

– стартову ціну та ціну продажу лота, цінові пропозиції учасників, особливі ставки купівлі лота учасників, якщо вони мали місце;

– суму сплаченого гарантійного внеску;

– розмір винагороди за організацію й проведення електронних торгів, яку повинен сплатити переможець електронних торгів, та реквізити рахунку для її сплати;

– відомості про переможця електронних торгів (унікальний реєстраційний номер учасника);

– дату, до якої переможець електронних торгів повинен повністю сплатити ціну лота;

– реквізити рахунку відділу державної виконавчої служби (приватного виконавця), на який необхідно перерахувати кошти за придбане майно;

– прізвище, ім'я та по батькові фізичної особи – переможця електронних торгів;

– серію та номер документа, що посвідчує особу переможця;

– місце проживання переможця та номер контактного телефону (за наявності). У разі якщо переможцем електронних торгів є юридична особа, указують її найменування, код ЄДРПОУ, місцезнаходження та номер контактного телефону (за наявності).

Якщо торги не відбулися, це відображається у протоколі електронних торгів.

Шостий етап – проведення повторних електронних торгів

У тому випадку, якщо майно не було реалізовано, проводяться повторні торги. Вимоги до їх проведення такі самі, як розглянуто вище.

Відмінність стосується ціни майна:

– у разі проведення повторних торгів (других торгів) вперше – ціна зменшується таким чином: 85 відсотків вартості нерухомого майна та 75 відсотків вартості рухомого;

– у разі проведення повторних торгів (третіх торгів) вдруге – ціна зменшується таким чином: 70 відсотків вартості нерухомого майна та 50 відсотків вартості рухомого.

Майно виставляється за вказаними цінами на торги протягом п'яти робочих днів з дня підписання організатором протоколу про те, що електронні торги не відбулися.

Вартість майна, визначена за результатами зменшення ціни, є стартовою ціною реалізації майна на повторних (третіх) електронних торгах.

Сьомий етап – розрахунки переможця

Розрахунки здійснюються протягом десяти банківських днів із дня визначення переможця. Відбуваються вони на підставі протоколу електронних торгів.

Порядок проведення розрахунків включає:

– суму, яку перераховує переможець на рахунок відділу державної виконавчої служби (приватного виконавця). Розмір суми вказується у протоколі торгів і дорівнює різниці між ціною продажу придбаного лота і сумою винагороди за організацію й проведення електронних торгів за цим лотом;

– суму гарантійного внеску. Ця сума зараховується на рахунок організатора до проведення торгів, і визнається частиною оплати переможцем придбаного ним на електронних торгах майна. Вона залишається організатору в рахунок оплати наданих ним послуг з проведення електронних торгів;

– різницю між сумою гарантійного внеску та сумою винагороди за організацію й проведення електронних торгів. Це відбувається в тому разі, якщо майно реалізовано за ціною, вищою від стартової. Тоді зазначену різницю переможець перераховує на рахунок організатора торгів.

Переможець повинен вказувати в розрахунковому документі номер лота, який він оплачує. Це обов'язкова вимога, щоб не було підстав для відмови виконавця в прийнятті документів і поверненні сплаченої суми.

Переможець повинен надати виконавцю документи:

– що підтверджують факт оплати всіх сум. Сюди входить також винагорода за організацію й проведення електронних торгів і додаткова винагорода за організацію й проведення електронних торгів (у разі якщо майно реалізували за ціною, вищою за стартову);

– протокол про проведення електронних торгів.

Після отримання документів виконавець протягом п'яти робочих днів складає акт про проведені електронні торги.

Акт підписує та скріплює печаткою приватний виконавець або затверджує начальник відділу державної виконавчої служби.

Після цього виконавець надсилає:

– оригінал акта переможцю електронних торгів не пізніше наступного робочого дня з дня його затвердження;

– копії акта стягувачу, боржнику та через особистий кабінет відділу державної виконавчої служби (приватного виконавця) організатору.

Виконавець повинен:

– зняти всі арешти і заборони з майна (крім арешту, накладеного на виконання рішення суду про вжиття заходів щодо забезпечення позову) не пізніше наступного робочого дня з дня видачі/надіслання акта про проведені електронні торги переможцю;

– надіслати копію постанови про зняття арешту з реалізованого майна переможцю не пізніше наступного робочого дня після її прийняття;

– надіслати копію постанови про зняття арешту з реалізованого майна відповідному органу (установі) для зняття арешту не пізніше наступного робочого дня після її прийняття.

Документами, що підтверджують виникнення права власності на придбане з торгів майно, є:

– акт про проведені електронні торги у випадках, передбачених законодавством;

– свідоцтво про придбання нерухомого майна з публічних торгів, яке видаєть нотаріус на підставі акта про проведені електронні торги.

Висновки

Електронна торгівля борговим майном має свої плюси та мінуси. По суті, це ефективний інструмент інвестування, але використовувати його потрібно з розумом.

До плюсів належить:

– вартість – вона, безумовно, нижча, ніж у такого самого майна, купленого в звичайному порядку.

До мінусів:

– можливість оскарження кредитного договору та договору застави;

– визнання недійсним аукціону;

– неможливість виселення з нерухомого майна особи без звернення до суду.

Покупець несе ризик негативних наслідків, тому перед участю в аукціоні потрібно ретельно вивчити дані про об'єкт. Для цього необхідно зібрати таку інформацію:

– копію кредитного договору, договору застави, і уважно вивчити. Договори не повинні суперечити законодавству, містити сумнівні умови й дивні схеми;

– документи, що стали підставою для примусової реалізації. До них належать рішення суду або виконавчий напис нотаріуса. Рішення суду має набрати чинності та не перебувати на оскарженні в касаційній інстанції;

– документи виконавчого провадження, задля унеможливлення порушення законодавства з боку виконавця;

– документи про те, хто зареєстрований в об'єкті нерухомого майна. Якщо там є неповнолітні діти, виникнуть проблеми з виселенням.

І найважливіше – покупець повинен ретельно стежити за тим, як проходять торги. І тільки в разі їх прозорості здійснювати остаточні розрахунки.

_____________________________________________
© ТОВ "ІАЦ "ЛІГА", ТОВ "ЛІГА ЗАКОН", 2019

У разі цитування або іншого використання матеріалів, розміщених у цьому продукті ЛІГА:ЗАКОН, посилання на ЛІГА:ЗАКОН обов'язкове.
Повне або часткове відтворення чи тиражування будь-яким способом цих матеріалів без письмового дозволу ТОВ "ЛІГА ЗАКОН" заборонено.

Мати доступ до номерів і всіх статей видання Ви зможете за умови передплати на електронне видання ЮРИСТ&ЗАКОН
Контакти редакції:
uz@ligazakon.ua