Внимание! Вы используете устаревшую версию браузера.
Для корректного отображения сайта настоятельно рекомендуем Вам установить более современную версию одного из браузеров, представленных справа. Это бесплатно и займет всего несколько минут.
Спробувати Оформити передплату
Спробувати Оформити передплату
Стягнення боргів із судноплавних компаній: нюанси
Андрій Мащенко, адвокат, керуючий партнер, ТОВ "Юридична фірма "МБЛС"

Як і будь-яка робота, стягнення боргів із судноплавних компаній має свої нюанси. У межах цієї статті у вигляді короткого огляду викладено нюанси, з якими нам довелося мати справу, спеціалізуючись, зокрема, на правовому обслуговуванні морських перевезень.

Кредиторові судноплавної компанії або юристу, який одержав відповідне завдання, потрібно буде оцінити можливість стягнення боргу з огляду на низку чинників:

1) природа боргу;

2) наявність суден у власності або управлінні компанії-боржника;

3) наявність іншого майна;

4) резидентність боржника;

5) у якому страховому товаристві застраховано ризики власника або оператора судна;

6) прапор судна;

7) регіон плавання суден, що належать боржникові або перебувають у нього в оперативному управлінні;

8) ліквідність майна боржника, на яке можна звернути стягнення (вік судна, стан іншого майна).

Звісно, ключовим із названих чинників є наявність у боржника майна, на яке можна буде звернути стягнення, його склад і стан.

Утім практика свідчить, що не менш важливим є й місце перебування цього майна, оскільки саме закон країни перебування майна (найімовірніше, судна) ви будете застосовувати в разі звернення стягнення на майно. І саме з юристами цієї країни вам доведеться співпрацювати. На спілкування та його результати впливатиме менталітет місцевого юриста й звичаї в роботі, а також менталітет і підходи місцевих чиновників, зокрема й суддів, правозастосовна практика місцевих судів.

Отже, у боржника має бути майно, воно має бути ліквідне та у вас має бути реальна можливість це майно продати й одержати гроші. Інакше ризикуєте витратити багато часу та, можливо, коштів клієнта або своїх і не одержати бажаного результату.

Як і раніше, найефективнішим засобом стягнення боргу із судноплавної компанії є арешт належного їй судна. Такий арешт може бути як засобом тиску на судновласника-боржника задля спонукання його до виплати боргу добровільно, так і засобом забезпечення морських вимог і стягнення боргу з вартості арештованого судна в примусовому порядку.

Правила арешту морських суден урегульовано нормами міжнародного морського права, а також урегульовано нормами національного законодавства країни, у якій здійснюватимуть арешт.

До норм міжнародного права належать: Міжнародна конвенція з уніфікації деяких правил щодо накладення арешту на морські судна (Брюссель, 10.05.52) і Міжнародна конвенція про арешт суден (Женева, 01.03.99). Друга з них менш застосовна, оскільки має трохи більше як 10 країн-учасниць, тоді як учасниками Брюссельської конвенції 1952 року є понад 70 держав. Здебільшого норми згаданих конвенцій інкорпоровано в норми національного законодавства, або на їх основі прийнято акти локального законодавства, як у Великобританії, або ж, як, наприклад, в Україні, норми Брюссельської конвенції 1952 року діють прямо й превалюють над нормами національного права. Факт приєднання України до Брюссельської конвенції 1952 року закріплено Законом від 07.09.2011, а крім того, Верховна Рада України у 2017 році ухвалила зміни до процесуального законодавства, які слід указати як позитивні, оскільки зробили зрозумілою й таким чином спростили процедуру арешту торговельних суден в українських портах.

Про теорію арешту морських суден написано багато, тому цікавішою вбачається практика. Беручи до уваги практику, юрист може оцінити, чи є реальна можливість заарештувати судно й стягнути борг.

Юристам нашої фірми доводилося самим, на практиці "набивати шишки", пов'язані з особливостями національного законодавства різних країн, менталітетом і звичаями місцевих юристів і чиновників, а також особливостями клієнтів. Про деякі з таких особливостей – далі.

Якщо клієнт – моряк, його звернення до юристів переважно буде пов'язане з необхідність стягнення із судновласника невиплаченої заробітної плати або компенсації шкоди, завданої життю чи здоров'ю (у разі завдання шкоди життю – клієнтами будуть спадкоємці). Якщо це український моряк, найчастіше він очікує, що юрист працюватиме "безкоштовно", тобто з умовою одержання гонорару зі стягненої суми в разі успіху, що змушує юриста ретельніше добирати засоби й методи роботи в справі, а перше й головне – приділити час оцінюванню реальної можливості одержати гроші (стягнути борг). Якщо ваш клієнт – це компанія – кредитор судновласника, до оцінювання реальності стягнення боргу потрібно підходити не менш ретельно, адже на кону ваша репутація як фахівця.

І ось, оцінюючи перспективи, необхідно буде врахувати вказані на початку цієї статті чинники. Далі – трохи практики.

Отже, вам вдалося відстежити судно та встановити район його плавання або місце перебування на цей момент. Якщо це країни аравійського півострова, найімовірніше, ви постанете перед проблемою необхідності авансування роботи місцевого юриста (без нього не обійтися), тобто його гонорару й витрат. Арабські колеги зазвичай, з огляду на досить високий рівень життя в цих країнах, обчислюють свої гонорари в десятках тисяч доларів США й можуть попросити як аванс суму починаючи від 20 тис. дол. США. У випадку із клієнтом-моряком він навряд чи авансує такі кошти, і вам доведеться поміркувати над потребою ризикувати своїми грішми, якщо вони у вас є, звісно, що значно делікатніше, аніж ризикувати грішми клієнта.

Якщо у вас на шляху не стала проблема авансування роботи місцевого юриста та ви перейшли до наступного етапу – оцінювання ліквідності майна боржника, варто подумати, наскільки потрібне це судно судновласникові, поцікавитися кількістю інших кредиторів і сумами їхніх вимог, проаналізувати можливість продажу арештованого судна.

Відомі випадки, коли судновласники просто кидали свої судна після арешту, усвідомлюючи неможливість виплати боргу через фінансовий стан своєї компанії. Відомі курйозні, у негативному сенсі цього слова, випадки, коли недбалим кредиторам у спробах стягнути заборгованість вдавалося одержати приписи адміністрації прапора судна, які забороняли судну подальший рух або його використання до сплати судновласником боргу під погрозою накладення на останнього багатотисячного штрафу (ідеться про долари США) у разі невиконання припису. Судновласник у такому випадку залишав судно у відкритому морі прямо з командою на місяці, і громадськість могла спостерігати подальші зусилля дипломатів, юристів, родичів моряків та інших осіб у спробах повернути моряків, що залишилися без їжі й прісної води, додому.

Багато кредиторів небезпечно тим, що за недостатності коштів, які можна здобути від продажу судна, для покриття всіх боргів вам, як одному з кредиторів, доведеться вести переговори з іншими з метою пропорційного зниження кожним із них суми своїх вимог, аби суми, отриманої від продажу судна, вистачило на всіх. Інакше ви, як і інші кредитори, ризикуєте не одержати нічого. Досягнення консенсусу в такому випадку – завдання складне, а іноді недосяжне через самовпевненість деяких кредиторів, переконаних, що вони зможуть продати актив дорожче або дочекатися, коли інші відступлять. При цьому слід ураховувати, що здебільшого судно є єдиним майном судноплавної компанії, на яке можна звернути стягнення.

Якщо ж ви заарештували судно й бачите можливість ведення переговорів з іншими кредиторами, можете перейти до пошуку покупця дорогого активу й безпосередньо до проведення правочину. Варто врахувати, що середня вартість експлуатованого морського судна – 1 млн дол. США. Як то кажуть, покупці таких активів "на дорозі не валяються", і потрібно буде витратити час, щоб їх знайти. Знайшовши покупця, будьте готові постати перед проблемою мореплавності судна. Протягом арешту судна, переговорів із судновласником, його страховою компанією, іншими кредиторами минув час, за який судно могло стати немореплавним. При цьому судновласник готовий розстатися із судном, погасивши свої борги з його вартості, але не готовий оплачувати витрати на підтримання й, тим паче, відновлення його мореплавності. Тут будьте готові до продовження переговорів із колегами-кредиторами про ще більше зменшення сум, які вони готові одержати після продажу судна, тому що, найімовірніше, ціну ремонту буде враховано у вартості судна, яку вам запропонує покупець.

Щодо комфортності роботи в тій чи іншій юрисдикції, варто зазначити, що досить зручно працювати в Російській Федерації, зважаючи на схожий менталітет і схожу (іноді ідентичну) законодавчу базу. Вам легко буде домовитися й працювати з російськими колегами. Ви навіть можете спробувати зробити все самотужки, якщо готові витрачати час і сили на відрядження й готові в екстреному режимі оволодіти нормами російського права. Ви прекрасно будете розуміти, що відбувається, й оцінювати ризики. Зможете самі підготувати процесуальні документи, якщо є час і бажання.

А ось робота з китайськими юристами може вас здивувати. Ментальність китайця, вихована суворими покараннями за "гнучкість" підходів, властиву слов'янському менталітету, може вас сильно здивувати й створити певні труднощі. Зокрема, у вас не вийде подати не актуальний на момент подання до суду документ про право власності на судно, чим дуже часто зловживають українські юристи. Китайський юрист перевірить надану вами інформацію, повідомить про дійсний стан справ і не піддасться на вмовляння закрити очі на відсутність або недостовірність доказів "заради хорошої мети" стягнення боргу, яка виправдовує засоби.

В Індії будьте готові до тривалих переговорів із місцевим юристом, який спочатку запевнить вас у своїй готовності працювати за гонорар успіху, а потім повідомить про неможливість звернення до суду до одержання авансу "на судові витрати", суму яких для індійця сформулювати буде досить складно. Зазвичай ідеться про суми від 1 до 5 тис. дол. США.

Робота ж із грецькими юристами також буде комфортною – чіткою та зрозумілою. Та ще й зважаючи на те, що Греція за даними UNCTAD (United Nations Conference on Trade and Development) на 1 січня 2017 р. продовжує гордо нести стяг найбільшої морської держави світу. Частка торговельного флоту в управлінні або власності грецьких компаній становить 16,36 % від загального світового тоннажу. Грецькі юристи мають потрібні знання з морського права, довголітні традиціями надання послуг і всі необхідні навички для їх надання на високому рівні. Вони працюють як на умовах погодинної ставки, так на умові одержання гонорару успіху, який вони вираховують зі стягненої на користь клієнта суми. При цьому ви зможете за підвищений відсоток гонорару успіху домовитися з грецькою компанією, що вона оплатить судові витрати й витрати, пов'язані з проведенням переговорів із судновласником і третіми сторонами в межах ведення справи.

Французькі юристи за загальним правилом працюють на умовах оплати погодинних ставок, які для солідної юридичної фірми становлять у середньому 300 євро/година. Юриста, який погодиться працювати за гонорар успіху, якщо у вас є таке завдання, вам доведеться пошукати. Знайти такого буде непросто, але можливо. Подальша ж робота у Франції обіцяє бути зручною. Французькі суди не вимагатимуть надати оригінали документів і легалізувати їх. Також немає вимоги надати оригінал довіреності, виданої клієнтом на представництво його інтересів у суді. Трибунал розглядає клопотання про арешт судна 2-3 дні. Він не досліджуватиме пильно обґрунтованість вимог кредитора, який просить накласти на судно арешт, і залишить це питання для суду, який розглядатиме справу по суті.

Не можу не згадати англійських юристів, які є "законодавцями світової моди" в морському праві та міжнародних перевезеннях. Як відомо, у Лондоні знаходиться найбільший у світі ринок страхування й перестрахування морських ризиків – Lloyd's of London, що почав свою роботу ще в 17 столітті в маленькій кав'ярні поряд із Тауером. Сучасні норми міжнародного приватного морського права також здебільшого у своїй базі мають британське коріння (джерела). У Лондоні зосереджено офіси найбільших міжнародних юридичних фірм, які мають у складі сильні й широко відомі морські департаменти (Ince & Co, Clyde & Co, Holman Fenwick Willan та ін.). Не менш професійними та ефективними є британські бутикові юридичні компанії, що спеціалізуються на міжнародних перевезеннях і торгівлі. Від роботи з британськими юристами ви одержуватимете задоволення й можете розраховувати, що вони оберуть і втілять найкращий із можливих варіантів вирішення вашої проблеми, але будьте готові за це платити. Ставка англійського юриста в солідній компанії може сягати 1000 дол. США/година.

На жаль, формат статті не дає змоги описати всі нюанси, з якими вам доведеться мати справу, але, можливо, відкриє очі на деякі з них. Закінчити свій короткий огляд практики стягнення боргів із судноплавних компаній хочеться на оптимістичній ноті, потверджуючи стародавню істину – дійде той, хто йде.

_____________________________________________
© ТОВ "ІАЦ "ЛІГА", ТОВ "ЛІГА ЗАКОН", 2018

У разі цитування або іншого використання матеріалів, розміщених у цьому продукті ЛІГА:ЗАКОН, посилання на ЛІГА:ЗАКОН обов'язкове.
Повне або часткове відтворення чи тиражування будь-яким способом цих матеріалів без письмового дозволу ТОВ "ЛІГА ЗАКОН" заборонено.

Мати доступ до номерів і всіх статей видання Ви зможете за умови передплати на електронне видання ЮРИСТ&ЗАКОН
Контакти редакції:
uz@ligazakon.ua