Внимание! Вы используете устаревшую версию браузера.
Для корректного отображения сайта настоятельно рекомендуем Вам установить более современную версию одного из браузеров, представленных справа. Это бесплатно и займет всего несколько минут.
Спробувати Оформити передплату
Спробувати Оформити передплату
До платників податків на території проведення АТО не застосовуються штрафні санкції за несвоєчасну сплату єдиного внеску – позиція ВС
Ганна Тітова, ЮРИСТ&ЗАКОН

Проведення антитерористичної операції на сході країни вплинуло, зокрема, на адміністрування обов'язкових платежів. Прийнятий Закон від 02 вересня 2014 року № 1669-VII, серед іншого, визначив тимчасові заходи для забезпечення підтримки суб'єктів господарювання, які здійснюють діяльність на території проведення антитерористичної операції, у тому числі передбачає звільнення від виконання обов'язків щодо сплати єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування у період з 14 квітня 2014 року до закінчення антитерористичної операції, якщо суб'єкт господарювання перебуває на обліку в органах, розташованих на території проведення АТО.

Розглянемо справу № 812/292/18 – Верховний Суд прийняв перше зразкове рішення у податкових спорах, висловивши думку щодо звільнення від застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несвоєчасну сплату єдиного внеску. Так, комунальна установа (перебуває на обліку як платник єдиного внеску в ДПІ у м. Сєвєродонецьку, Луганська область) звернулася до суду з позовом до управління ДФС у Луганській області, в якому просила скасувати рішення про застосування штрафних санкцій і нарахування пені за несвоєчасну сплату єдиного внеску за період з 2014 року по 2015 рік (ДФС України скаргу позивача на вказане рішення залишила без задоволення).

Провадження у вказаній адміністративній справі як зразковій було відкрито на підставі матеріалів інших типових справ з аналогічними позовними вимогами, підставами та з посиланням на ті ж самі норми права, що регулюють спірні правовідносини.

Ознаками типових справ є предмет позову, а саме рішення про застосування штрафних санкцій і нарахування пені за невиконання обов'язків платника єдиного внеску в період з 14 квітня 2014 року до закінчення антитерористичної операції, а також перебування позивачів як платників єдиного внеску на обліку в органах доходів і зборів, розташованих на території населених пунктів, де проводилася антитерористична операція, що обумовлює звільнення від застосування штрафних санкцій і нарахування пені за несвоєчасну сплату єдиного внеску на період проведення антитерористичної операції.

Податковий орган, заперечуючи проти позову, вказував на виключення підпункту 8 пункту 4 статті 11 Закону № 1669-VII та скасування пункту 93 розділу VIII "Прикінцеві та перехідні положення" Закону № 2464-VI (щодо звільнення від виконання обов'язків платників єдиного внеску, які перебувають на території населених пунктів, де проводиться антитерористична операція, а також щодо списання недоїмки), а також на відсутність заяви про звільнення від виконання обов'язків як платника єдиного внеску, а також непідтвердження існування надзвичайних і невідворотних обставин.

Скасовуючи рішення ДФС, Верховний Суд виходив із таких міркувань. На його думку, саме перебування платників єдиного внеску на обліку в органах доходів і зборів, розташованих на території населених пунктів, де проводилася антитерористична операція, є підставою для зупинення застосування до таких платників заходів впливу та стягнення і відповідальності за порушення Закону № 2464-VI.

Відповідальність, штрафні та фінансові санкції за невиконання обов'язків платника єдиного внеску в період з 14 квітня 2014 року до закінчення антитерористичної операції до платників єдиного внеску не застосовуються.

Отже, враховуючи те, що накладення штрафу та нарахування пені відбулося за період проведення антитерористичної операції, за наявності умови перебування позивача як платника єдиного внеску на обліку в органі доходів і зборів, розташованому в місті проведення цієї операції, застосування до позивача штрафних санкцій та пені за несвоєчасну сплату єдиного внеску було протиправним.

Окрім того, ВС спростував доводи податкового органу, зазначивши, що пункт 94 розділу VIII Закону № 2464-VI є чинним на цей час (зміни щодо виключення або викладення в новій редакції пункту 94 розділу VIII Закону не внесені).

Що стосується необхідності подання відповідної заяви, то, на думку Верховного Суду, відповідна норма вимагає системного аналізу положень у сукупності статей 6, 25 та пункту 94 розділу VIII Закону № 2464-VI. Окрім того, звільнення від відповідальності передбачено безпосередньо в Законі в силу його прямої дії та не потребує додаткового звернення, оскільки норма встановлює "незастосування відповідальності, штрафних та фінансових санкцій" та адресована насамперед до осіб, наділених повноваженнями щодо застосування відповідальності, штрафних і фінансових санкцій.

Також ВС вказав на неприйнятність доводів податкового органу щодо ненадання позивачем контролюючому органу сертифіката Торгово-промислової палати України про наявність форс-мажорних обставин, які призвели до несвоєчасної сплати єдиного внеску, оскільки така умова відсутня для звільнення від відповідальності у нормі прямої дії пункту 94 розділу VIII Закону № 2464-VI (потреба в цьому сертифікаті виникне при визнанні безнадійної недоїмки та її списанні).

ВИСНОВОК:

Таким чином, суб'єкт господарювання звільняється від відповідальності за несвоєчасну сплату єдиного внеску з 14 квітня 2014 року до закінчення антитерористичної операції за умови перебування його на обліку органу доходів і зборів, розташованого на території населеного пункту, де проводилася така операція. Посилання податкового органу на неподання позивачем у порядку Закону № 2464-VI заяви про звільнення від обов'язків, передбачених цим Законом, є безпідставним.

_____________________________________________
© ТОВ "ІАЦ "ЛІГА", ТОВ "ЛІГА ЗАКОН", 2018

У разі цитування або іншого використання матеріалів, розміщених у цьому продукті ЛІГА:ЗАКОН, посилання на ЛІГА:ЗАКОН обов'язкове.
Повне або часткове відтворення чи тиражування будь-яким способом цих матеріалів без письмового дозволу ТОВ "ЛІГА ЗАКОН" заборонено.

Мати доступ до номерів і всіх статей видання Ви зможете за умови передплати на електронне видання ЮРИСТ&ЗАКОН
Контакти редакції:
uz@ligazakon.ua