Внимание! Вы используете устаревшую версию браузера.
Для корректного отображения сайта настоятельно рекомендуем Вам установить более современную версию одного из браузеров, представленных справа. Это бесплатно и займет всего несколько минут.
Спробувати Оформити передплату
Спробувати Оформити передплату
Не вір, не бійся, не проси, або Як пережити обшук. Поради адвоката
Марія Макарова, ЮРИСТ&ЗАКОН

"Обшук на підприємстві – це краш-тест бізнес-процесів.

Якщо втрати істотні – потрібно щось змінювати".

Денис Овчаров

Обшук як екстремальний тимбілдинг може перетворити ваш колектив на ефективну команду. Але для цього потрібно чітко розуміти, що робити, а чого робити не варто. Про те, як управляти процесом, розповів Денис Овчаров, адвокат, партнер практики правової безпеки бізнесу АТ "Юскутум", під час практикуму "Обшуки на підприємствах: алгоритми дій до, під час і після", організованого Національною мережею практикумів "Вища ЛІГА" та АТ "Юскутум".

Отже, чи можна запобігти обшуку? Однозначно – ні. Але ризики відслідковувати потрібно. Насамперед не ігнорувати запити компетентних органів, навіть якщо офіційно ви їх не отримали. Вони зазвичай свідчать про підвищений інтерес правоохоронців до справ вашого підприємства, а відсутність комунікації зі слідчим органом у такій ситуації тільки збільшує ризики проведення обшуку.

Крім того, не менш важлива активна комунікація з контрагентами. Однак вірити на слово їм не варто, найчастіше підприємства приховують інформацію про свої проблеми, аби не втратити клієнтів/постачальників. Порада адвоката – регулярно відслідковувати ситуацію за допомогою реєстрів або спеціалізованих програм.

Як виграти час до початку обшуку? За спостереженнями пана Овчарова (із власних кейсів з понад 200 обшуків і не тільки), у 80 % випадків непрохані гості просто заходять через відчинені двері. Тому правильно вибудована система безпеки – must have. Безцінні N хвилин, які правоохоронці витратять на те, щоб потрапити до приміщення, ви зможете використати на підготовку.

Що ж робити за 5 хвилин до обшуку? Найголовніше – це сповістити всіх, у тому числі й директора/власника підприємства. Тут варто зазначити, що основна особа, яка приймає рішення, повинна перебувати поза обшуком і поза зоною ризику проведення обшуку (будинок, дача, склад тощо). Власник повинен знати, хто прийшов, і оперативно отримувати інформацію про те, що відбувається на обшуку. Його мета – максимально продуктивно комунікувати з компетентними органами та приймати стратегічні рішення, для чого йому краще мати при собі адвоката.

У разі якщо обшук проходить одночасно у декількох приміщеннях, важливо визначити "больову точку" – те, що варто захищати в першу чергу (для збереження певних речей, грошей, документів), і куди невідкладно повинен виїхати адвокат.

На обшуку з боку компанії обов'язково повинен бути лідер – головний у команді. Ним може бути адвокат, але лише за умови, що співробітники компанії з ним уже знайомі. Якщо на обшуку немає головного, то його місце займе слідчий. І тоді правоохоронці, які у вашому офісі тільки гості, стануть там господарями.

Евакуювати співробітників варто тільки в тому разі, якщо є можливість доправити їх у безпечне місце, і уникнути їх безконтрольного спілкування з правоохоронцями. Краще – не більше 10 – 15 %, оскільки що менше залишиться людей, то складніше їм буде (хворих, вагітних і нестабільних – евакуювати обов'язково). Крім того, пам'ятайте, що обшук у приміщенні, де немає господарів, перетворюється на грабіж.

Якщо підготовку до обшуку закінчено, можна впустити гостей – вони увійдуть у будь-якому разі, а двері ще можна зберегти. І насамперед визначити, хто з них головний (приймає остаточні рішення), щоб знати, з ким комунікувати.

Пускати чи не пускати? Отримавши ухвалу про обшук, потрібно ознайомитися з її головними положеннями:

– дата (ухвала діє рівно 1 місяць, незалежно від кількості днів у ньому та того, що останній день може припадати на вихідний);

– адреса проведення обшуку (має точно збігатися, навіть неправильно зазначений поверх може бути підставою для того, щоб не пустити правоохоронців);

– обов'язкові реквізити та процедура вручення (вручатися має оригінал ухвали);

– повноваження осіб, які беруть участь у обшуку (вимагайте посвідчення, доручення та постанову про створення слідчої групи).

Пан Овчаров радить: побачивши помилку, не поспішайте вказувати на неї слідчому, оскільки він, звичайно, зробить усе можливе, аби її виправити. А що більше помилок в ухвалі про обшук, то легше буде оскаржити потім його результати і повертати вилучене майно. До речі, відмовлятися від отримання ухвали адвокат також не радить. Слідчий зачитає її вголос, і обшук розпочнеться, а ви в такому разі втратите текст, помилки в якому, можливо, надалі зіграють вам на руку.

За наявності вищезазначених помилок ухвала про обшук не має юридичної сили, і ви можете сміливо не пустити правоохоронців. Однак, вибираючи таку стратегію, пам'ятайте, – вони обов'язково повернуться до вас, виправивши всі помилки. Розгляньте інший варіант – гостей пустити, а помилки використати або як спосіб домовитися зі слідчим (що дає змогу значно мінімізувати збиток від обшуку), або для подальшого оскарження протоколу обшуку та повернення майна. Те саме стосується і відеофіксації слідчих дій: за наявності вашого клопотання слідчий зобов'язаний її здійснювати. Якщо технічних засобів для цього він не має або ж просто відмовляється, то це, знову ж таки, привід "поторгуватися" і додатковий аргумент для визнання протоколу обшуку недійсним.

Що робити під час обшуку? Основне завдання адвоката на обшуку – це формування правової позиції для визнання протоколу обшуку неналежним доказом. А тому адвокат рекомендує з самого початку обшуку намагатися фіксувати всі порушення, щоб потім внести їх до протоколу обшуку (якщо не встигли, то вже після підписання протоколу потрібно надіслати слідчому супровідний лист, у якому вказати всі зауваження). Окремо простежте, щоб протокол обшуку підписували "правильні" особи – прізвище у протоколі має збігатися з прізвищем у посвідченні особи, яка його підписує.

Цілі компанії під час обшуку:

1. Співробітники не повинні боятися. "Найголовніше, що потрібно зберегти на обшуку, – це ваших співробітників", – вважає пан Овчаров.

2. Максимально зберегти майно. Юридично перешкодити вилучати майно підприємства неможливо. Але, ґрунтуючись на логіці та здоровому глузді, за дієвої комунікації зі слідчим шкоду можна мінімізувати. Крім того, пам'ятайте, що у збереженні майна заінтересовані саме ви, а тому стежте, щоб воно не було пошкоджене, у тому числі і внаслідок неналежного його упакування під час вилучення. Запропонуйте свою допомогу – як показує практика, від неї рідко відмовляються.

3. Точкові цілі – зберегти певні речі, гроші, конкретні документи.

4. Якісний протокол обшуку – запорука успішного повернення вилученого майна. Тому стежте, щоб до протоколу вносилося все, що вилучається. І не придумуйте зайвих легенд – "чиє? звідки? для чого?". Неправильно сформована позиція щодо "природи" майна (грошей) надалі може перешкодити адвокатові у формуванні "правильної" правової позиції.

Повертаючись до питання про гостей. Ваші співробітники повинні пам'ятати, що:

– вони у своєму офісі господарі, і не дозволяти правоохоронцям зайвого: наприклад, курити там, де ніхто не курить, нецензурно висловлюватися, псувати майно, відбирати особисті речі тощо. Головне значення мають перші декілька годин – гості повинні зрозуміти, хто в домі господар;

– вони мають рівні з правоохоронцями права, як природні, так і процесуальні, а тому не повинні нічого просити чи запитувати дозволу. На прохання зазвичай не реагують, а дотримання своїх прав потрібно вимагати, а іноді й домагатися будь-якими (звичайно, припустимими з погляду закону) методами;

– вони не зобов'язані віддавати свої особисті речі на вимогу правоохоронців, а законного способу та встановленого порядку проведення особистого огляду не існує. Якщо все-таки з будь-яких причин уникнути огляду не вдається, чинити опір однаково потрібно – вимагати окрему постанову, окремий протокол і присутності понятих;

– допит під час обшуку можливий лише за згодою допитуваного, який також має право вимагати присутності при цьому адвоката. Пан Овчаров радить не давати жодних пояснень у процесі обшуку. За обшуком неминуче настане серія викликів на допити, а вже їх "правильний" результат здебільшого залежить від роботи адвоката.

Із усього вищезазначеного є виняток: у разі реальної загрози життю або здоров'ю (а ситуації бувають різні!) не варто чинити опір правоохоронцям, навіть якщо вони діють явно незаконно.

Що робити після обшуку? Не розбігатися. По-перше, до усіх співробітників потрібно донести інформацію про те, хто приходив, навіщо приходили, і що компанія у зв'язку з цим планує робити далі. По-друге, потрібно зібрати фактаж від співробітників: вони безперечно розкажуть про порушення та зловживання, а, можливо, й насильство, які мали місце під час обшуку. За необхідності одразу викликайте 102 і пишіть заяви. Не відкладайте на потім – як показує практика, потерпілі можуть передумати.

І ще, стежте за тим, щоб у процесі обшуку ваші співробітники не заприятелювали з правоохоронцями (що цілком буває!) – оперативники схильні використовувати таку "дружбу" для своїх цілей. І тоді такі співробітники можуть стати для підприємства джерелом проблем.

Мати доступ до номерів і всіх статей видання Ви зможете за умови передплати на електронне видання ЮРИСТ&ЗАКОН
Контакти редакції:
uz@ligazakon.ua